جرم دندان با تغییر الگوی غذای انسان تغییر کرده است

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید میکروبیولوژی انجام شده روی جرم و پلاک های باستانی روی دندان اسکلت های کشف شده در سایت های تاریخی نشان می دهد الگوی جرم دندان انسان با تغییر غذایی در عصر کشاورزی تغییر کرده است.

نتایج مطالعات جدید باستان شناسان نشان می ‌دهد: میکروبیوم‌ های دهان انسان با تغییر تدریجی رژیم غذایی جمعیت‌ های  انسانی در عصر نوسنگی از شکار و جمع ‌آوری به سمت کشاورزی تغییر کرده است. این یافته ها بر اساس دی ان ای باستانی یافت شده در جرم دندان و پلاک های دندان کلسیفیه، تکامل میکروبیوم دهان انسان و تغییرات در رژیم غذایی در روزگار ماقبل تاریخ را طی یک دوره ۳۰ هزار ساله نشان می دهد.

گفتنی است، دی ان ای  باستانی به دست آمده از جرم دندان می تواند برای بررسی میکروبیوم دهان در بقایای اسکلتی انسان مورد استفاده قرار گیرد. این یافته ها می تواند بینش جدیدی را در مورد رژیم غذایی افراد ارائه دهد. باید توجه داشت که میکروبیوم دهان انسان همواره متغیر است و همچنین می تواند تحت تأثیر اکولوژی و شرایط زندگی قرار گیرد. به گزارش سیناپرس،این تغییرات ممکن است توضیح دهد که چرا بررسی قبلی میکروبیوم های دهان باستانی در سراسر دوران گذار به کشاورزی در اروپا نتایج متناقضی را به همراه داشته است.

طی این پژوهش جدید، آندریا کوالیاریلو و همکارانش با استفاده از دی ان ای استخراج شده از جرم های دندانی باستانی، میکروبیوم های دهان ۷۶ فرد را که در ایتالیای ماقبل تاریخ زندگی می کردند، از دوران پارینه سنگی بالایی (۳۱ تا ۱۱ هزار سال قبل از میلاد)، نوسنگی (۶۲۰۰ تا ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد)، و ۴ هزار تا ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد را بررسی کردند.

به گزارش سیناپرس،  پژوهشگران این داده ها را با بقایای مواد غذایی میکروسکوپی، که در جرم های دندانی و یافته های باستان شناسی نیز یافت می شود، ترکیب کردند. نویسندگان با استفاده از داده ‌هایی که تقریباً دوره زمانی ۳۰ هزار ساله ای را در بر می ‌گیرد، توانستند تغییرات رژیم غذایی را از اتکا به شکار تا معرفی تخمیر و شیر و در نهایت تکیه بر کربوهیدرات‌ های مرتبط با رژیم غذایی مبتنی بر کشاورزی شناسایی کنند. نکته مهم این است که نویسندگان همچنین توانستند تغییرات در میکروبیوتا را با شواهدی از مصرف غذا (قطعات غذا در پلاک) و پردازش غذا (بقایای مواد غذایی موجود در سنگ‌های آسیاب و بقایای حیوانات) مرتبط کنند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.