سلول درمانی ،کلید مبارزه با ریزش مو

محققان در پی انجام پژوهش های جدید دریافتند که با فعال سازی و تحریک سلول های رشد مو می توان این بیماری را درمان کرد. در واقع سلول های ایمنی به بهبود جراحت های سلول های بنیادی مو می پردازند و با تحریک سلول های رشد مو از طریق فعال سازی سلول های بنیادی ، مشکل  را حل می کنند.

محققان در آزمایش های انجام شده روی موش ها دریافتند که زمانی رشد موهای ریخته  در آن ها آغاز شد که داروی ضد التهاب و عفونت را دریافت کردند. آن ها در این آزمایش مشاهده کردند زمانی که سلول های پوست در حال خواب و استراحت هستند بخشی از ماکروفاژها به طور طبیعی و با روندی طبیعی می میرند که به این فرآیند در اصطلاح پزشکی ؛ آپوپتوز گفته می شود. اما در زمان مرگ و بقای سلول ها، فعال سازی سلول های بنیادی در نزدیک آن ها انجام گرفته و این موضوع باعث آغاز رشد دوباره مو می شود.

میرنا پرز- مورنو از پژوهشگران مرکز تحقیقات ملی سرطان(CNIO) در کشور اسپانیا در این رابطه توضیح می دهد: ما کشف کردیم که مهمترین فعالیت  ماکروفاژها مبارزه با عفونت و ترمیم زخم است، ماکروفاژ ها همچنین در فعال سازی سلول های بنیادی فولیکول مو در پوست غیر ملتهب نیز نقش دارند.

ماکروفاژها سلول هایی دارای قدرت بیگانه ‌خواری هستند که سلول های فرسوده و بقایای سلولی و ریزساز واره‌ها را به درون خود کشیده و توسط آنزیم‌ های لیزوزومی از بین می‌ برند. ماکروفاژها به طور غیر مستقیم در حفظ ، ترمیم و دفاع از بدن دخیل هستند.

مورنو در ادامه توضیحاتش به این مساله اشاره کرد که این مطالعات و آزمایش ها روی موش ها انجام شده و نتیجه بخش بوده است و پژوهشگران معتقدند که می توان اثر و نتیجه مشابه را روی انسان نیز تجربه کرد.

محققان فوق در آزمایش های خود روی موش ها دریافتند که زمانی رشد موهای ریخته  در آن ها آغاز شد که داروی ضد التهاب و عفونت را دریافت کردند. آن ها در این آزمایش مشاهده کردند زمانی که سلول های پوست در حال خواب و استراحت هستند بخشی از ماکروفاژها به طور طبیعی و با روندی طبیعی می میرند که به این فرآیند در اصطلاح پزشکی ؛ آپوپتوز گفته می شود. اما در زمان مرگ و بقای سلول ها، فعال سازی سلول های بنیادی در نزدیک آن ها انجام گرفته و این موضوع باعث آغاز رشد دوباره مو می شود.

قابل توجه است که آپوپتوز به  فرایند مرگ برنامه ریزی‌ شده‌ سلول گفته می شود که روندی فیزیولوژیک و زیستی برای نمو فعال و طبیعی است. در مواردی که زنده ماندن یک سلول ، موجودیت موجود زنده را به خطر بیندازد ، سلول با مرگ برنامه ریزی شده ، خودکشی می‌ کند. زمانی که سلول تحت تأثیر عوامل مختلف محیطی و یا حتی درونی همانند پرتوهای یونیزه کننده و یا  داروهای خاصی قرار می ‌گیرد، درونمایه آن از جمله دی ‌ان‌ ای ، دستخوش تغییراتی می‌شوند که در صورت ادامه حیات آن منجر به ناهنجاری‌ هایی شدیدی می‌شوند. عوامل دیگری نظیر برخی باکتری‌های بیماری زای داخل سلولی نیز در هنگام عفونت‌ زایی ، در برخی مسیرهای متابولیکی و زیست‌شیمیایی داخل سلولی می ‌توانند، در هدایت سلول به سمت این نوع خاص از مرگ موثر باشند .

لازم به ذکر است که ماکروفاژها تعدادی از عوامل از جمله یک گروه از مولکول های پیام رسان را پنهان می کنند که Wnt نامیده می شوند . در طول آزمایش ها زمانی که پژوهشگران با داروهای بازدارنده Wnt  ، به درمان ماکروفاژها پرداختند ، فعال شدن رشد موها به تعویق افتاد که این مساله نقش مهم  Wnt از ماکروفاژها را در افزایش و پیشرفت رشد مو اثبات می کند.

از نکات قابل توجه و مهم نتایج این پژوهش ها می توان به کشف سلول های ایمنی ماکروفاژ سلول های بنیادی فعال پوست اشاره کرد که می تواند در فن آوری ها و تکنولوژی ها با پتانسیل بازسازی بافت در پیری و سرطان کاربرد داشته باشد و روند درمانی  آنها را  سرعت بخشد . این پژوهش ها امید پزشگان را برای درمان قطعی ریزش مو و طاسی ، پر رنگ تر کرده است .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی  PLOS Biology به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا