ارتباط ضعیف بین علوم پزشکی و دامپزشکی در ایران

دکتر پرویز شایان در گفتگو با سیناپرس افزود: با کمک علم دامپزشکی می توان علاوه بر درمان حیوانات، درباره مسائل سلامتی انسان نیز تحقیقات و پژوهش های گسترده ای به عمل آورد. مثلا محققان رشته های فارماکولوژی و داروسازی، بدون کمک علم دامپزشکی نمی توانند فرآورده های دارویی شان را برای سلامت انسان عرضه کنند، زیرا نیاز است که این فرآورده های دارویی در ابتدا روی حیوانات و تحت نظارت دامپزشک، آزمایش شود.

به گفته شایان، علم پزشکی و علم دامپزشکی، از همدیگر گسسته نیستند، زیرا خیلی اوقات شاهد هستیم که بیماری از دام به انسان منتقل می شود، ولی در کشور ما برخی اوقات، نگاه عوامانه ای نسبت به علم دامپزشکی وجود دارد و آن را دست کم می گیرند، در حالی که سلامت انسان و دام، مثل یک زنجیره هستند که از هم جدا نیستند و کاملا روی همدیگر، تاثیر متقابل دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران، یادآور شد: به همین دلایل است که معتقدیم علم دامپزشکی و جذب و تربیت متخصصان آن باید زیرنظر وزارت بهداشت باشد، نه اینکه وزارت علوم، این وظیفه را به عهده بگیرد.

شایان با بیان اینکه باید ارتباط قوی تری بین علم دامپزشکی و علوم پزشکی در ایران برقرار کنیم، خاطرنشان کرد: نباید این دو رشته مثل دو جزیره جدا از هم باشند، زیرا این کار، هم با مبانی علمی و تجربی و هم با تجربه کشورهای موفق در حوزه های دامپزشکی و پزشکی منافات دارد.

وی اظهار داشت: برای ارتقای علم دامپزشکی در ایران که قطعا به ارتقای سلامت مردم هم منجر می شود، می بایست در عرصه تحقیق و پژوهش نیز سرمایه گذاری بیشتری به عمل بیاوریم و از ضرورت حیاتی تحقیقات کاربردی در علم دامپزشکی غافل نباشیم.

 

گفتگو: امین جلالوند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا