موفقیت پژوهشگران شیلات در تولید مایع غنی ساز آرتمیا

 پژوهشگران مرکز تحقیقات آرتمیای کشور امکان تولید مایع غنی ساز آرتمیا با استفاده از ضایعات چشمی تن ماهیان صید جنوب و ماهی مرکب و روغن های کبدی کوسه ماهیان و ضایعات کارخانجات تولید روغن های گیاهی نظیر آفتابگردان را بررسی کردند.

یکی از مشکلات موجود در پرورش لاروماهیان و انواع میگو ها، پرورش در مرحله نوزادی است که به دلایل فیزیولوژیکی وساختاری در لاروها با رشد بطئی همراه با تلفات بالا است. چون تامین نیازهای غذایی مراحل لاروی آبزیان از مشکلات و موانع اصلی در صنعت آبزی پروری محسوب می شود در دو دهه اخیر آرتمیا به عنوان یک ترکیب غذایی زنده منحصر به فرد در تکثیر و پرورش آبزیان کاربردهای وسیعی پیدا کرده است.

فقر اسیدهای EPADHA ARA از معایب استفاده از آرتمیا در این صنعت است ولی چون آرتمیا در تمام مراحل زیستی خود به صورت غیرانتخابی تغذیه می کند؛ لذا می توان انواع پیش ترکیب های غذاها و سایر مواد مورد نیاز لارو را برای غنی سازی آن با تکنیکهای مختلف استفاده کرد که می توان به روش های انگلیسی، ژاپنی، فرانسوی و بلژیکی آن اشاره کرد که با استفاده از انواع جلبک های تک سلولی، مخمرها، خوراک های ریز آماده، جیره های ترکیبی و پروبیوتیک ها انجام می شود که به این ترکیبات «مواد غنی ساز» گفته می شود.

در برخی کشورها این ترکیبات به صورت جیره های غنی ساز آماده به نام «امولسیون های غنی ساز» به فروش می رسد. مشهورترین آنها امولسیون های تجاری غنی ساز سلکو و سوپرسلکو ساخت شرکت چند ملیتی اینوه است که درصنعت آبزی پروری مورد استفاده قرار دارد.

سلکو یک ترکیب خود پراکن از روغن های با منشاء دریایی، ویتامین ها، کاروتنویید ها و … است که با انحلال درآب دریا نهایتا میکروگلوله های پایدار پراکنده ای تولید می کند که برای جذب توسط آرتمیا آماده اند. ترکیباتی که در خارج از کشور با نام های تجاری سلکو و سوپر سلکو عرضه می شود، گاهی علی رغم قیمت های بسیار بالا از کیفیت لازم برای غنی سازی برخوردار نیستند و واردات آنها به کشورمان با محدودیت هایی مواجه است.

از آنجایی که سالیانه صدها تن از ضایعات تن ماهیان صید شده نظیر ضایعات چشمی تن ماهیان در آب های جنوبی کشورمان بلا استفاده مانده و مقدار زیادی از محصولات دیگر صید نظیر ماهی مرکب هم محصولات جانبی صید تلقی شده و معمولا بدون استفاده دور ریخته می شوند از این ضایعات می توان به عنوان منابع مناسب روغن های دریایی که حاوی مقادیر فراوانی اسیدهای چرب غیر اشباع (UHFA) و اسید های بلند زنجیره نظیر با پیوندهای امگا ۳ و امگا ۶ هستند در تولید فراورده های با ارزش افزوده بالا تبدیل ومورد مصرف قرار گیرند، یکی از موارد مصرف مهم آنها در تولید امولسیون های غنی ساز آرتمیا است که مصارف زیادی در صنعت پرورش آبزیان دارد.

از اهداف جانبی پروژه این بود که درصد و ترکیب اسیدهای چرب ضایعات چشمی تن ماهیان وماهیان مرکب به عنوان یافته های جدید و قابل دسترس و مناسب از روغن های دریایی با ساختار اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ مورد شناسایی قرار گیرند.

به گزارش ایسنا،نتیجه نهایی تحقیق نشان داد که سوسپانسیون های ساخت داخل با موفقیت می توانند در غنی سازی ناپلی آرتمیا برای صنعت آبزی پروری جایگزین نمونه های تجاری وارداتی آن شود و تولید روغن های غنی ساز سلکو در داخل کشور با توانمندی های داخلی مشابه نمونه های خارجی آن به خوبی امکان پذیر بوده و تمام تست های میدانی آن موفقیت آمیز است و به راحتی می توانند جایگزین روغن های غنی ساز خارجی شوند.

مقایسه نتایج حاصل از تست های آزمایشگاهی و میدانی در ساختار ترکیبی، درصد و پروفیل اسید های چرب، میزان غنی شدگی در تست بر روی آرتمیا، نتایج درصد بازماندگی، ضریب رشد، وزن تر، ‌وزن خشک، درصد پروتئین، ضریب چاقی، ضریب تبدیل غذایی و نتایج آن بر روی حذف ناهنجاری ها در روی لارو های مورد آزمایش همگی این مساله را تایید کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا