گسترش دوره های دکتری به توسعه کشور و رشد فرهنگ عمومی نمی انجامد

موج گسترده تمایل به اخذ مدرک دکتری در کشور چند سالی است با شدت جاری شده و با شتاب به حرکت خود ادامه می دهد. این موضوع را به خوبی می توان از شمار داوطلبان ورود به این مقاطع و نیز افزایش ظرفیت دانشگاه فهمید.

اما در مقابل کارشناسان آموزشی و صاحب نظران با هشدار نسبت به این وقوع این پدیده، ادامه این روند را برای آینده علمی و آموزشی کشور خطرناک می دادند و از مسوولان وزارت علوم انتظار دارند که در این زمینه تمهید مناسبی بیندیشد. چراکه گسترش بی رویه شمار دانش آموختگان مدرک دکتری، نه تنها تناسبی با نیازهای کشور ندارد بلکه به دلیل آنکه در این فرآیند، کیفیت قربانی کمیت شده است، به کاهش سطح علمی و آموزشی کشور منجر خواهد شد. 

دکتر رضا منصوری؛ استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: رشد بی رویه دوره های دکتری در کشور پیامدهای بسیار مخربی بر آینده علمی کشور دارد. ما با این کار مفهوم علم، پژوهش و آموزش را به شدت دستمالی و بی ارزش می کنیم. ارزش مدرک دانشگاهی با این کار به شوخی گرفته شده است.

وی افزود: متاسفانه در دولت گذشته به این موضوع دامن زده شد و هم اکنون نیز این روند ادامه دارد. هیچ جای دنیا بحث پژوهش و دکتری به این صورت تعریف نمی شود. اینکه وزارت علوم بیاید یک تعدادی را برای گذراندن دوره دکتری به یک دانشگاه معرفی کند، بیشتر به شوخی شبیه است.

معاون پژوهشی وزیر علوم در دولت هشتم با اشاره به افزایش انگیزه جامعه برای اخذ مدرک دکتری، تصریح کرد: قاعدتا جامعه شناس ها باید بررسی کنند این چه موجی است که در کشور ایجاد شده و هیچ ربطی به توسعه علمی کشور و حتی درآمدزایی ندارد. ما می دانیم اکثر کسانی که مدرک دانشگاهی ندارند، درآمد بسیار خوبی دارند و یا دست کم مولدند. بنابراین مولد بودن و در رفاه زندگی کردن ربطی به این قضیه ندارد.

منصوری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که مردم ما و حتی مسوولان کشور برای گرفتن مدرک دانشگاهی حریص شده اند. لابد خاطرتان هست که چند سال پیش در مجلس مصوب شد که نمایندگان مجلس می بایست از فلان مدرک به بالا باشند. به نظر من این کار بسیار بدی است. لازم نیست کسی که نماینده مردم می شود مدرک بالایی داشته باشد. نماینده باید در مقابل موکلانش صداقت داشته باشد و از طرف دیگر به نیازهای آنان واقف باشد. این چه ربطی به مدرک دارد؟

وی در در پاسخ به این پرسش که رفتار وزارت علوم در برابر گسترش این موج چه باید باشد؟ گفت: وزارت علوم نماینده دولت در امر علم و پژوهش است. به یک معنا نماینده مردم است و باید منافع ملی را در نظر بگیرد. اگر تشخیص وزارت علوم و وزارت بهداشت این است که منافع ملی در دادن مدرک به مردم است که باید گفت جای تاسف دارد. اگر منافع ملی در توسعه کشور و رشد فرهنگ عمومی است، این هدف با این روش به دست نمی آید. بنابراین باید وزارت علوم و وزارت بهداشت در این زمینه پاسخگو باشند.

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در پایان تاکید کرد: حالا اگر مراکز خصوصی، محلی ایجاد می کنند به نام دانشگاه و به مردم مدرک می دهند، خب کارشان را بکنند. اما اگر این مدارک قرار باشد بر استخدام افراد و یا توانایی افراد موثر باشد، آن وقت باید گفت دوره وانفسا است.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا