زیکا باعث نگرانی مادران باردار در آمریکای لاتین شده است

 ویروس زیکا از طریق نیش یک نوع پشه استوایی، که ناقل این بیماری است، به انسان منتقل می‌شود و معمولا آثار ابتلا به آن در افراد اندک است و بدون بروز مشکلی خاص، مرتفع می‌شود. 
آنچه که باعث نگرانی در مورد آلودگی به این ویروس می‌شود آثاری است که بر زنان باردار، یا در واقع نوزادان آنان خواهد داشت.
زیکا به خاطر ارتباط خطرناک آن با میکروسفالی موجبات نگرانی جهانی را فراهم آورده است. میکروسفالی یک اختلال عصبی است که باعث می‌شود نوزاد با سری که به طرز غیرعادی کوچک است به دنیا بیاید. این امر موجب بروز اختلالات شدید مغزی و بعضاً مرگ می‌شود.
بر این اساس، نگرانی از تاثیر بیماری زیکا بر نوزادان، باعث افزایش چشمگیر در خرید اینترنتی داروهای سقط جنین در آمریکای لاتین شده است.
برپایه این گزارش، خرید این داروها در کشورهای برزیل، اکوادور و سایر کشورهای آمریکای لاتین که سقط جنین در آنها غیرقانونی است در سال جاری به شدت افزایش یافته است.
افزایش تمایل به سقط جنین در این منطقه در جریان تحقیقات در مورد واکنش زنان باردار به خطر ابتلای به زیکا مشخص شد. دولت‌ها نیز در این کشورها به زنان هشدار داده‌اند به خاطر شیوع زیکا از حاملگی خودداری ورزند.
این گزارش بدون ارائه آماری دقیق اشاره کرد که بین ماه‌های آبان سال گذشته و فروردین سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال های قبل، میزان خرید این قبیل داروها در برزیل و اکوادور بیش از دوبرابر و در ونزوئلا و هندوراس تقریبا دوبرابر بوده است.
افزایش آمار خرید اینترنتی دارو حاکی از نگرانی واقعی زنان امریکای لاتین از تاثیر ابتلا به زیکا بر نوزادانشان است.
آمار موجود حاکی از آن است که احتمال بروز میکروسفالی در نوزادان زنان باردار مبتلا به زیکا بین یک تا 15 درصد است. در اردیبهشت ماه سال گذشته، مواردی از ابتلای به ویروس زیکا در برزیل مشاهده شد و تا امروز مرکز شیوع بیماری منطقه آمریکای لاتین به شمار می رود، هر چند مواردی از آن در بیش از بیست کشور جهان هم دیده شده است.
سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است که در سال جاری، حدود چهار میلیون نفر در آمریکای لاتین با خطر ابتلای به زیکا رو به رو هستند.
به منظور مقابله با گسترش جهانی زیکا، دربسیاری از کشورها اقداماتی برای آگاه‌سازی زنان صورت گرفته است. همچنین، در اکثر کشورهای آمریکای لاتین، اقداماتی برای مبارزه با این بیماری، از جمله از طریق مقابله با پشه ناقل ویروس زیکا در جریان است.
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خارجی و گزارش های منتشرشده منابع پزشکی در امریکای لاتین ،شیوع زیکا باعث نگرانی گروهی از پژوهشگران شده که معتقدند برگزاری بازی‌های المپیک سال جاری در برزیل، یعنی یکی از مراکز اصلی شیوع بیماری زیکا، می‌تواند به دلیل حضور هزاران ورزشکار و تماشاگر از سراسر جهان، به گسترش جهانی این بیماری منجر شود. آنان خواستار لغو این بازی‌ها شده‌اند. در مقابل، مقامات رسمی با استناد به نظرات کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، لغو بازی‌ها را لازم ندانسته‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا