شیر بخورید تا در مقابل سرطان مصمون بمانید

دکتر محسن دانش مسگران در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس افزود: اسیدهای چرب موجود در لبنیات جزو مواد ضروری و مورد نیاز بدن است. مثلا شیر عرضه کننده اسید چربی به نام  کنژوکیتد لینولییک اسید (CLA) است. این اسید چرب نقش مهمی در ممانعت از بروز سرطان دارد. این اسید چرب ضد سرطان است.

ریيس پیشین دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: همچنین مطالعه های فراوان نشان داده است که کلسترول موجود در شیر برای مصرف کنندگان مضر نیست.

امروزه شیر در کشورهای در حال توسعه شاخصی برای بهبود تغذیه و امنیت غذایی محسوب می‌شود به همین دلیل روز به روز میزان درخواست این محصول افزایش پیدا کرده است تا سرانه مطلوب مصرف شیر در کشورشان بالا برود.

این پژوهشگر برتر وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال 1390 گفت: امروزه شیر در کشورهای در حال توسعه شاخصی برای بهبود تغذیه و امنیت غذایی محسوب می‌شود به همین دلیل روز به روز میزان درخواست این محصول افزایش پیدا کرده است تا سرانه مطلوب مصرف شیر در کشورشان بالا برود. مثلا هم اکنون بر اساس گزارش ها سرانه مصرف شیر در کشور چین 5 کیلوگرم است. آنها به دنبال این هستند این میزان را به 10 کیلوگرم ارتقا دهند به همین منظور 35 راس گاوداری شیر دوش راه اندازی کرده اند. یونجه های این گاوداری ها همه از کالیفرنیا وارد می شود. هدف ما نیز باید ارتقا این محصول باشد تا بتوانیم  به سرانه مطلوب در مصرف لبنیات برسیم.

این عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد  به چالش‌های پیش روی صنعت دامپروری اشاره کرد و افزود: امروزه صنعت دامپروری ایران با چالش‌های جدی روبرو است. محصول های ما باید به لحاظ اقتصادی بتوانند در سطح جهانی قابل رقابت کنند و در سطح داخلی نیز عرضه کننده مواد مطلوب برای مصرف کنندگان باشند یعنی باید در بخش جهانی هزینه ها را کاهش و در بخش داخلی کیفیت محصول‌های خام مانند شیر، گوشت، تخم مرغ و… را افزایش بدهیم. تحقق این امر مستلزم صرف هزینه و سرمایه گذاری زیاد در این بخش است. این بخش اگر با حمایت‌‌های جدی دولتی روبرو نشود نمی تواند در عرصه جهانی رقابت بکند و در سطح داخلی نیز عرضه کننده محصول خوب به لحاظ کیفی باشد.

 

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا