گستره فعالیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بین المللی شود

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، نظام نمایه سازی و پردازش مجلات علمی است که به دنبال رهنمود رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید نظام استنادی ایران و اسلام در سال 1383 و به مرکزیت شیراز شکل گرفت.

به گزارش ایرنا جلال بختیاری دوشنبه در آیین تجلیل از رییس پیشین مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام و معارفه مدیر جدید این مرکز در شیراز افزود: در حالی که این پایگاه استنادی وظایف و ماموریت هایی در سطح بین المللی دارد در سال های گذشته عملکردی در سطح استانی و بلکه کمتر از استانی داشته است.

مدیرکل دفتر امور پشتیبانی پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: هنوز همه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور این پایگاه استنادی را نپذیرفته اند، لذا ضرورت دارد فعالیت های مناسبی برای شناسایی این پایگاه استنادی در سطح ملی و بین المللی انجام شود.

در این آیین که با حضور روسا و مسوولان دانشگاه های استان فارس و در غیاب جعفر مهراد رییس پیشین مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام برگزار شد، احد جمالی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری فارس نیز بر ضرورت ارتقای جایگاه این مرکز علمی در شهر شیراز تاکید کرد.

رییس جدید مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام نیز در این آیین گفت: نظام های استنادی موسوم به I.S.I و اسکوپوس سالانه معادل 12.5 میلیارد دلار گردش مالی دارند.

حمیدرضا دهقانی افزود: یکی از اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که پایگاه استنادی جهان اسلام برای همه کشورها شناخته شده باشد اما تحقق این امر در شرایطی که سامانه اداری و مالی این پایگاه دستی و بی بهره از اتوماسیون است، ماموریتی دشوار است.

وی گفت: امروز بین مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری که در آغاز فعالیت ، یک کتابخانه بوده با سایر کتابخانه ها ارتباطی وجود ندارد.

سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام همچنین طرح ریزی افق حرکت 10 سال آینده این پایگاه استنادی را از جمله برنامه های خود برشمرد و اظهار کرد: انتقادهایی به شاخص های ورود مقالات به این پایگاه استنادی وارد بود که برای رفع آن آیین نامه سال 87 این پایگاه اصلاح شد و این پایگاه شاخص های معتبرتر علمی را در سال 94 برای ورود مقالات درنظر می گیرد.

محمدجواد دهقانی دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شیراز است و سوابقی چون معاون آموزش و پژوهش این دانشگاه را در کارنامه فعالیت های خود دارد.

دهقانی نیمه دوم آذر 93 در پی استعفای جعفر مهراد از مسوولیت در این مرکز و پایگاه استنادی با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سرپرستی آن منصوب شد و امروز در آیینی با حضور نماینده این وزارتخانه معارفه شد.

جعفر مهراد از ابتدای تاسیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اطلاع رسانی در سال 1370 در شیراز سکاندار مسوولیت این مرکز بود و چند سال بعد که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در این مرکز ایجاد شد ، سرپرستی آن را نیز برعهده داشت.

جمهوری اسلامی ایران پس از کشورهای آمریکا و هلند که میزبان پایگاه های استنادی موسسه اطلاعات علمی (ISI) و اسکوپوس هستند، سومین کشوری است که پایگاه استنادی و نظام نمایه سازی با عنوان پایگاه استنادی جهان اسلام را دایر کرده است.

اسکوپوس (Scopus) بزرگترین پایگاه داده در زمینه مقالات و مجلات ISI است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا