تشخیص سریع توسط کیت آزمایش ادرار خانگی

آزمایش ادرار یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های پاتولوژیک مورد استفاده برای تعیین وجود گلوکز، پروتئین و سایر مواد شیمیایی در نمونه ادرار است که از طریق یک کاغذ نمونه‌گیری تغییر رنگ دهنده انجام می‌شود. این تست آسان می‌تواند اطلاعات مهمی ارائه نماید که برای تشخیص دیابت، مشکلات کلیه و عفونت ادراری و سایر بیماری‌ها مورد استفاده واقع می‌شود.

تشخیص سریع توسط کیت آزمایش ادرار خانگی 

آزمایش ادرار علاوه بر سادگی، یک تکنیک قدرتمند است که همواره توسط پزشکان برای تصمیم‌گیری استفاده شده است. هرچند فناوری آزمایش ادرار کامل نیست؛ استخراج نتایج مستلزم زمان زیادی است و در برخی موارد نیز بی‌نتیجه است و می‌بایست آزمایش مجدداً تکرار شود.

 اساساً زمان یکی از فاکتورهای کلیدی درمان بیماری‌ها است و پزشکان مجبورند تا قبل از تجویز دارو برای اطمینان یافتن از صحت تشخیص خود، منتظر جواب آزمایش ادرار بمانند. این فرآیند طولانی آزمایش، منجر به پایش مستمر وضعیت بیمار خواهد شد.

تشخیص بیماری توسط کیت آزمایش ادرار خانگی - فردانما - آینده صنعت پزشکی ۳

دکتر بوودن مهندس برق دانشگاه استنفورد در مورد مشکلات این پروژه می‌گوید: «آسان به نظر می‌رسد، شما نوار نمونه‌گیری را درون ادرار فرو می‌کنید و تغییر رنگ آن را مشاهده می‌کنید اما برخی مشکلات ممکن است پیش آید. پزشکان به صحت نتایج چنین آزمایشی اعتماد نمی‌کنند.» دکتر بوودن جزئیات این طرح نوار نمونه‌گیری پرتابل ارزان را در ژورنال خود توضیح داده و بیان می‌کند که بیماران به کمک این نوار می‌توانند ادرار خود را با دقت بسیار بالا آزمایش کنند. از آنجایی که در حال حاضر انواع دیگری از سیستم‌های آزمایش ادرار در بازار وجود دارد، بوودن معتقد است که سیستم وی در عمل تفاوت زیادی با سایر آنها ندارد؛ و هر دو از نوار نمونه‌گیری برای انجام آزمایش استفاده می‌کنند.

نوار نمونه‌گیری 

نوار نمونه‌گیری اولین بار ۶۰ سال پیش برای اندازه‌گیری سطح گلوکز خون معرفی گردید. یک نوار نمونه‌گیری استاندارد که در مؤسسات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل ۱۰ پد مربع شکل بر روی یک تکه کاغذ است. وقتی این نوار درون نمونه قرار می‌گیرد، رنگ هر کدام از پدها با توجه به حضور ترکیبات شیمیایی در نمونه، تغییر می‌کند.

وقتی زمان توصیه شده برای انتظار به پایان می‌رسد، پدهای رنگی مجدداً در مقایسه با یک چارت مرجع توسط یک سیستم دستی یا اتوماتیک چک می‌شوند.

آخرین سیستم خانگی آزمایش ادرار به گونه‌ای طراحی شده تا سه منبع اصلی خطا در تست خانگی ادرار از بین رود: روشنایی، کنترل حجم و زمان.

روشنایی

نور و روشنایی کم می‌تواند نتایج آزمایش به کمک نوارهای نمونه‌گیری تغییر رنگ دهنده را دستخوش تغییر کند زیرا یک رنگ ممکن است در شرایط روشنایی متفاوت، به رنگ دیگری دیده شود. برای غلبه بر این مشکل، این طرح جدید شامل یک جعبه سیاه است که نوار نمونه‌گیری را می‌پوشاند.

کنترل حجم و زمان

کم بودن و با زیاد بودن حجم نمونه ادرار می‌تواند منجر به نتایج درست شود. بنابراین این طرح جدید شامل یک مکانیزم چند لایه برای قرار گرفتن نوار نمونه‌گیری در ادرار است. ادرار بر روی اولین لایه با کمک یک قطره‌چکان ریخته می‌شود و سپس کانال موجود در لایه دوم پر می‌شود و نهایتاً ده باکس مربعی موجود در لایه سوم پر می‌شوند. وقتی لایه سوم درون جعبه قرار می‌گیرد، پای مهندسی به میان می‌آید و اطمینان حاصل می‌شود که مقدار یکسانی ادرار بر روی هر پد ریخته شده است.

ثبت و تحلیل نتایج تست توسط تلفن هوشمند

تشخیص بیماری توسط کیت آزمایش ادرار خانگی - فردانما - آینده صنعت پزشکی ۴

یک تلفن همراه هوشمند بالای جعبه سیاه این کیت آزمایش ادرار خانگی قرار گرفته به گونه‌ای که دوربین ویدئویی آن روبروی نوار نمونه‌گیری درون جعبه تنظیم شده است. ویدئوی ضبط شده با نرم‌افزار تخصصی تحلیل می‌شود و همچنین زمان رسوب کردن ادرار بر روی نوار را نیز کنترل می‌کند.

زمان مشاهده پدهای روی نوار نمونه‌گیری از ۳۰ ثانیه تا دو دقیقه متغیر است. ویدئوی ضبط شده بعد از دو دقیقه به نرم‌افزار منتقل می‌شود و نرم‌افزار رنگ هر پد را در مقایسه با چارت مرجع چک می‌کند.

منبع:فردانما

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا