آغاز فعالیت مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در شیراز

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح مرکز آموزش زبان فارس به غیرفارسی‌ زبانان، گفت: با توجه به توانمندی‌های فراوان و سابقه‌ی درخشان دانشگاه شیراز؛ مجوز رسمی راه‌اندازی این مرکز به آن دانشگاه اعطاء شد.

دکتر صمد حاج‌جباری با اشاره به ماهیت متفاوت چهار مرکز آموزش زبان فارسی در کشور خاطر نشان کرد: دانشگاه شیراز نخستین دانشگاهی است که در چارچوب جدید وزارت علوم، مجوز مرکز آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان کسب کرده و به دانشجویان بورسیه محدود نمی‌شود.

حاج جباری گفت: بحث بین‌المللی سازی آموزش عالی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد و با جدیت دنبال می‌شود و توسعه و ترویج زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان هم با توجه به اهداف کلان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم بااشاره به اهمیت وب سایت دانشگاه‌ها در جذب دانشجویان خارجی، گفت: وب سایت دانشگاه، ویترین دانشگاه است و ضروری است که جاذبه‌های متنوع شهر و دانشگاه، به زبان‌های مختلف ترجمه و ارائه شود.

حاج‌جباری وجود دفتر امور کنسولی در دانشگاه شیراز را یکی از مزایای این دانشگاه برشمرد و لزوم اطلاع‌رسانی در این خصوص را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد که رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در دانشگاه شیراز راه‌اندازی شود.

قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز هم در آیین گشایش مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان به سابقه درخشان دانشگاه شیراز در زمینه پذیرش دانشجویان خارجی اشاره و اضافه کرد: در سال‌های پیش از انقلاب، حدود یک چهارم دانشجویان در برخی رشته‌های دانشگاه شیراز را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دادند.

دکتر سیدعلی اکبر صفوی، با بیان گوشه‌ای از اقدامات موثر دانشگاه شیراز برای گسترش و بهبود فعالیت‌های بین‌المللی، افزود: شورای توسعه بین‌المللی دانشگاه شیراز تشکیل شده و برای تحقق اهداق تلاش می‌کند.

صفوی ادامه داد: بر همین اساس دانشگاه شیراز موفق به عضویت در انجمن بین‌المللی دانشگاه‌های جهان (IAU) شد و اهدافی همچون تسهیل تبادل تجربیات و یادگیری، مشارکت در امر توسعه و مسؤلیت دراز مدت دانشگاه‌ها در جامعه، انعکاس مسایل و مشکلات آموزش عالی با توجه به خط مشی‌های نهادهای بین‌المللی همچون یونسکو و فراهم کردن اطلاعات وسیع و معتبر پیرامون نظام‌های متعدد آموزش عالی را دنبال می‌کند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه شیراز هم در این مراسم با اشاره به قدمت هفتادساله این دانشگاه، گفت: زبان آموزان فارسی هرساله برای فراگیری زبان فارسی و آشنایی با فرهنگ ایرانی به این دانشگاه مراجعه می‌کنند و استقبال این فراگیران، دانشگاه شیراز را برآن داشته است که مرکز آموزش زبان فارسی را راه‌اندازی کند.

دکتر زهره عظیمی‌فر گفت: بیش از 30 سال است که این دانشگاه در زمینه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان فعالیت دارد و اکنون که مجوز راه‌اندازی مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را از وزارت علوم دریافت کرده است، این فعالیت‌ها گسترش می‌یابد.

عظیمی‌فر همچنین گفت: ادبیات و گردشگری در شیراز عجین شده و بستر مناسبی برای فارسی آموزان فراهم است.رئیس پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز هم گفت: این مرکز امکان دسترسی به گنجینه گسترده زبان و ادبیات فارسی را برای اهداف تحصیلی و پژوهشی میسر می‌کند و زبان آموزان می‌توانند در کلاس های گروهی یا انفرادی شرکت کنند.

دکتر علی‌رضا انوشیروانی، این کلا‌ها در هر زمان از سال برای دانشجویان بین المللی قابل ارائه است و زبان آموزان می توانند درصورت تمایل در برنامه های گردشگری و بازدیدهای تاریخی نیز شرکت کنند.

رئیس پردیس بین الملل دانشگاه شیراز گفت : دوره‌های آموزشی زبان فارسی با نظارت شورای علمی مرکز متشکل از صاحب نظران آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و مدرسان با تجربه برگزار می‌شود و این مرکز مجهز به روزآمدترین آزمایشگاه و پیشرفته ترین نرم افزارهای رایانه‌ای آموزش زبان است.

وی ادامه داد: این مرکز هم چنین دارای مجموعه ارزشمندی از کتاب ها و لوح های فشرده آموزش زبان فارسی است که تا به حال در ایران تولید شده است.انوشیروانی گفت: دور‌ه‌های آموزش زبان فارسی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در شش سطح مقدماتی یک و دو، میانی یک و دو و مرحله پیشرفته یک و دو، طراحی شده است و پس از اتمام این سه سطح، دوره تخصصی بر اساس نیاز دانشجو می‌تواند ادامه داشته باشد و منجر به اخذ مدرک بین‌المللی مورد تایید وزارت علوم شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا