فعالیت 28 هزارمتخصص درستاد توسعه فناوری نانو

دکتر سعید سرکار روز سه شنبه در آیین جشنواره برترین رسانه های فناوری نانو با اشاره به اینکه گسترش فناوری های نوین در بخش نانو بین مردم و ترویج آن در بین دانشگاهیان ، صنعتگران و فناوران همواره از برنامه های اولیه ستاد بوده، افزود: خوشبختانه سند 10 ساله اول نانو را پشت سر گذاشته ایم و در این سند تمرکز بر توسعه علمی و فناوری بوده و از ابتدای کار به تمام حلقه های ایده تا بازار توجه خاص شده است.
وی بیان کرد: در سند چشم انداز اول در تمام زمینه ها نیاز به آماده کردن زیر ساخت ها دیده شد و با توجه به شرایط آن زمان جایگاه کشور برای توسعه علم و فناوری و ایده تا بازار فراهم نبود و در این زمینه کارهای آموزشی و تربیت نیروی انسانی و کارهای تحقیقاتی از سوی ستاد نانو در دستور کار قرار گرفت.
سرکار ادامه داد: بیش از 50 درصد فعالیت ستاد نانو در راستای فراهم سازی شرایط مطلوب برای توسعه این تکنولوژی صرف شد به طوری که اکنون در پایان برنامه 10 ساله اول در زمینه توسعه نیروی انسانی جزء پنج کشور برتر دنیا قرار داریم.
وی گفت: در حال حاضر 28 هزار متخصص نانو در سطح کارشناسی ارشد به بالا زیر نظر این ستاد فعال هستند.
سرکار با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت ستاد کمتر از انگشتان دست اساتید با فناوری نانو در کشور آشنا بودند، یادآور شد: جایگاه امروز ایران در فناوری نانو نتیجه همگرایی و هم سویی دستگاه های متولی در کشور است و اگر همدلی وجود داشته باشد می توانیم در همه عرصه ها همچون نانو بدرخشیم.
وی گفت: در رتبه علمی نانو در حال حاضر ایران جایگاه ششم دنیا را به لحاظ کمی و کیفی مقالات در دنیا دارد ، بدون بنیه علمی در توسعه فناوری رشد نخواهیم داشت و اگر بنیه علمی نداشته باشیم در آینده کپی کار خواهیم شد.

** پشت سر گذاشتن ژاپن و دستیابی به جایگاه ششم دنیا در حوزه فناوری نانو
دبیر ستاد فناوری نانو گفت: امسال خوشبختانه توانستیم ژاپن را پشت سر گذاشته و بعد از کشورهایی چون آمریکا ، هند ، کره جنوبی و آلمان در جایگاه ششم دنیا قرار گیریم.
سرکار یادآور شد: در حال حاضر ایران در زمینه علمی در حوزه نانو پیشرفت خوبی داشته و توانسته الگویی برای توسعه و پیشرفت ارائه دهد ، در ستاد نانو توانسته ایم الگویی متناسب با توانمندی ها ، زیرساخت اجتماعی و فرهنگی کشور تدوین کنیم و با توجه به سرمایه های انسانی بر روی آن برنامه ریزی کنیم.

** تخصیص کم بودجه به فناوری نانو در مقایسه با دیگر کشورها
سرکار با اشاره به اینکه در حال حاضر در فناوری نانو از دامنه کوه بالارفته ایم و در مرحله قله نوردی هستیم، افزود: کشور آمریکا سالانه بیش از دو میلیارد دلار و کشور ژاپن بیش از 5/1 میلیارد دلار در زمینه فناوری نانو سرمایه گذاری می کنند در حالی که سرمایه ستاد نانو تنها 60 میلیون تومان معادل 20 میلیون دلار است و این بودجه قابل مقایسه با بودجه دیگر کشورها نیست.
وی بیان کرد : در حال حاضر بیش از 160 شرکت فناور در حوزه نانو در کشور فعال و 320 محصول مبتنی بر نانو در بازار داریم .

** تمرکز در تبدیل فناوری به محصول و رسوخ فناوری نانو در صنایع در برنامه 10 سال دوم نانو
سرکار یادآور شد: از ابتدای تاسیس ستاد هدف ارتقاء کیفیت زندگی مردم و توسعه ثروت بیان شده و در حال حاضر در برنامه 10 ساله دوم نانو تولید محصول مبتنی بر فناوری و تجاری سازی محصول در نظر گرفته شده است.

** تولید 130 قلم تجهیزات حوزه نانو در کشور
سرکار ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر تجیهزات پیشرفته در حوزه نانو مبتنی بر توانمندی های داخلی تولید می شود و بیشتر دانشگاه ها و پژوهشگاه ها از این تولیدات استفاده می کنند.
وی گفت: شرایط پسابرجام شرایط مطلوبی را برای ورود محصولات نانویی به بازارهای جهانی را فراهم کرده ، در یک ماه گذشته توانسته ایم یک دستگاه صنعتی در زمینه نانوالیاف به کره جنوبی صادر کنیم ، همچنین در حال حاضر محصولات ایرانی به کشورهای استرالیا و چین نیز صادر می شود.
سرکار بیان کرد: متاسفانه در شرایطی که محصولاتی با کیفیت و آخرین فناوری های روز دنیا در ایران تولید می شود ، برخی از تجهیزات توسط مدیران دستگاه های دولتی خریداری و به کشور وارد می شود.
وی با اشاره به فرموده رهبری مبنی بر اینکه خرید محصول مشابه ایرانی حرام است ، گفت: متاسفانه برخی از مدیران دستگاه های دولتی اقدام به خرید وارد کردن محصول مشابه ایرانی می کنند ، در صورتی که خرید این محصولات به منافع ملی کشور آسیب می زند و این اقدام بر خلاف جریان اقتصاد مقاومتی در کشور است .
سرکار افزود: این عمل به متخصص ایرانی و به مردم ایران ظلم است و باید رسانه ها در این زمینه وارد شوند و جلوی اقدام این مسوولان را با انتشار اخبار خود بگیرند.
سرکار یادآور شد: متاسفانه یک واحد پتروشیمی که مدت یک سال از محصولی در زمینه نانو کاتالیست ها به مدت یک سال استفاده کرده و با پرداخت 30 درصد پیش پرداخت به شرکت ایرانی اقدام به خرید دوم خود از این محصول کرده ، اما متاسفانه با تغییر مدیریت ، مدیر جدید اقدام با بازگرداندن محصول ایرانی و خرید مشابه خارجی کرده است که این کار ظلم در حق متخصص ایرانی و نیز فعالیت شرکت های دانش بنیان در این زمینه است. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا