رکوردی جدید در میزان کارایی سلول های خورشیدی

به تازگی محققان دانشگاه نیوساوت ولز (New South Wales) واقع در استرالیا موفق به ساخت آرایه ای از سلول های خورشیدی شده اند که کارایی آن در تبدیل نور خورشید غیر متمرکز به الکتریسیته به 34.5 درصد می رسد. آخرین رکورد ثبت شده برای تبدیل نور خورشید غیر متمرکز به الکتریسیته 24 درصد بوده است.

البته شایان ذکر است که سلول های خورشیدی تولید کننده رکورد پیشین از سلول های خورشیدی یاد شده در این تحقیق بزرگ تر بوده اند. تیم تحقیقاتی یاد شده به راهبری دکتر مارک کیورز و پروفسور مارتین گرین در سال 2014 میلادی موفق شدند تا رکورد انرژی خورشیدی متمرکز را شکسته و به کارایی 40 درصدی برسند.

کلید اصلی ساخت این سلول ها آزمایش نور خورشید عادی بدون استفاده از متمرکز کننده پیچیده است. گرین در این باره بیان کرد که:« نکته اصلی در این جا این است که  دستیابی به این حد از کارایی برای سال های بسیار زیادی مورد انتظار نبود.» بر اساس مطالعات انجام شده انتظار می رفت که مدل های استفاده کننده از نور خورشید غیر متمرکز (مانند مدل های استاندارد به کار رفته در منازل) در سال 2050 میلادی به 35 درصد از کارایی خود برسند. به این ترتیب دستیابی به کارایی 34.5 درصدی در سال جاری دستاوردی بسیار بزرگ تلقی می شود.

این محققان برای رسیدن به چنین رکوردی از ماژولی به اندازه 28 سانتی متر مکعب بهره بردند که در یک منشور جاسازی شده بود. منشور یاد شده اشعه خورشید را به 4 باند تقسیم می کرد و به این ترتیب الکتریسیته بسیار زیاد تری استخراج می شد. علاوه بر این افزایش مقیاس این آرایه به 800 سانتی متر مکعب چندان دشوار نخواهد بود و به احتمال بسیار زیاد این دانشمندان در آینده ای نه چندان دور به آن دست خواهند یافت.

منبع: engadget