آلودگی هوا مهمترین عامل مرگ و میر در جهان

ماریا نیرا مدیر بهداشت عمومی، محیط زیست و عوامل اجتماعی سلامت سازمان بهداشت جهانی در ژنو اعلام کرد که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ میلادی به طور متوسط شرایط آلودگی هوا وخیم‌تر شده است به نحوی که سطح آلودگی هوا تا ۸ درصد افزایش یافته است . وی همچنین اعلام کرد که ۸۰ درصد از جمعیت شهری در شهرهایی زندگی می‌کنند که سطح آلودگی هوا در این شهرها بسیار بالاست.

این مقام WHO گفت: «ما آمار وحشتناکی داریم. سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است که سالانه ۷ میلیون مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا صورت می‌گیرد.»

سازمان بهداشت جهانی افزود: «سطح آلودگی هوا در چندین شهر در چین و هند بسیار بالاتر از دستورالعمل‌های کیفیت هوای پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی است. این دو کشور، هند و چین، نیازمند اقداماتی گسترده هستند تا با آلودگی هوا مقابله کنند.»

در گزارش سال ۲۰۱۴ سازمان بهداشت جهانی درباره آلودگی هوا وضعیت آلودگی در یک هزار و ۶۰۰ شهر جهان مورد بررسی قرار گرفته بود اما در گزارش سال ۲۰۱۶ این بررسی ۳ هزار شهر از ۱۰۳ کشور جهان را در بر گرفت.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، آلوده ترین هوا را شهر زابل در ایران داشته است؛ شهری که در تابستان طوفان شن سهمگینی را تجربه می‌کند.

پس از آن ۴ شهر گوالیور، الله آباد، پاتنا و رایپور هند در فهرست آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته‌اند. دهلی نو پایتخت هند نیز نهمین شهر آلوده جهان لقب گرفته است.

براساس این گزارش، ذرات ریز آلاینده می‌تواند موجب سرطان ریه، سکته و بیماری‌های قلبی شود و همین امر از جمله مهمترین علل مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در جهان است.

همچنین از جمله مهمترین عوامل آلودگی هوا تردد خودروها به ویژه‌های خودروهای دیزل، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان‌های بزرگ، مدیریت زباله، کشاورزی و استفاده از ژنراتورهایی با سوخت دیزل و زغال سنگ برای تولید انرژی عنوان شده است.

ذرات ناشی از نیروگاههای برق، کارخانه‌ها، وسایل نقلیه و دود ناشی از سوزاندن چوب و زغال دلیل اصلی آلودگی هواست.

محققان تصریح کرده‌اند که برخی از کشورها باید هرچه سریعتر فکری به حال هوایی که شهروندان‌شان تنفس می‌کنند، بکنند.

نفس کشیدن در ریز ذراتِ مایع و یا جامد می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، مشکلات تنفسی و حتی سرطان را افزایش دهد.

اگرچه کشورهای پیشرفته توانسته‌اند در سال‌های گذشته برای حل این معضل گام‌های بزرگی بردارند، اما شمار افرادی که به خاطر آلودگی هوا در کشورهای رو به توسعه می‌میرند، همچنان رو به افزایش است.

بر اساس یک تحقیق، خطر مرگِ ناشی از آلودگی هوا بیش از عواملی همچون سوء تغذیه، چاقی، الکل، سوء مصرف مواد و رابطه جنسی پر خطر است.

بر پایه گزارش‌ها، آلودگی هوا پس از فشار خون بالا، خطرات رژیم غذایی و سیگار، در ردۀ چهارمِ بزرگترین خطرات موجود در جهان برای سلامتی انسان قرار دارد.

گفته می‌شود بیشتر مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشورهای هند و چین که اقتصادشان سریعاً رو به رشد است، رخ می‌دهد.

و تحقیقات قبلی نشان داده است که در یک روزِ آلودۀ پکن یا دهلی شمار ذرات موجود در هوا ممکن است بیش از ۳۰۰ میکروگرم در هر متر مکعب باشد.

منبع: پزشکان بدون مرز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا