ارتباط مصرف نوشیدنی قندی در بارداری با چاقی کودک

بر اساس تحقیقات جدید محققان، مصرف روزانه نوشیدنی های دارای قند مصنوعی در دوره بارداری ممکن است با افزایش شاخص توده بدن (BMI) نوزادان در ارتباط باشد و همچنین موجب افزایش خطر اضافه وزن در دوره کودکی شود.

مصرف روزانه نوشیدنی های دارای قند مصنوعی در مقایسه با عدم مصرف این نوشیدنی ها با افزایش شاخص توده بدنی نوزادان و خطر چاقی کودکان در طول 1 سالگی در ارتباط است

چاقی 20 درصدی کودکان پیش دبستانی ممکن است ریشه در دوره جنینی یا نوزادی آنها داشته باشد. مصرف اضافی قند نیز با چاقی مرتبط است و به همین دلیل نیز جایگزین های قندی یا شیرین کننده های غیر مغذی در بین مردم جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. تحقیقات گذشته در این باره پیشنهاد کرده اند که مصرف شیرین کننده های غیرمغذی ممکن است به نحو بارزی خطر چاقی و بیماری های متابولیک را افزایش دهد. با این حال در باره تاثیرات استفاده از این مواد در دوران بارداری هنوز اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

مگان آزاد و به همراه تیم تحقیقاتی خود از دانشگاه مانیتوبای کانادا برای بررسی ارتباط مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قندهای مصنوعی در دوره بارداری و تاثیرات آن بر روی شاخص توده بدن نوزادان متولد شده از این مادران به مطالعه 3 هزار و 33 مادر و نوزاد پرداختند.

بنابر گفته این محققان میانگین سنی مادران در این تحقیق 32.4 بوده است. علاوه بر این میانگین انحراف در شاخص توده بدنی نوزادان در یک سال اول زندگی 0.19 بوده و 5.1 درصد از نوزادان یاد شده اضافه وزن داشتند. بیش از یک چهارم از این مادران (29.5 درصد) در دوران بارداری از نوشیدنی های یاد شده استفاده کرده بودند و 5.1 درصد از مادران نیز این نوشیدنی ها را به صورت روزانه مصرف می کردند.

بر اساس نتایج این تحقیق، مصرف روزانه نوشیدنی های دارای قند مصنوعی در مقایسه با عدم مصرف این نوشیدنی ها با افزایش شاخص توده بدنی نوزادان و خطر چاقی کودکان در طول 1 سالگی در ارتباط است. لازم به ذکر است که مصرف نوشیدنی های قندی با شاخص BMIz نوزادان در ارتباط نیست.

محققان فعال این پژوهش در این باره بیان کردند: «نتایج تحقیق ما اولین شاهد انسانی از افزایش احتمال اضافه وزن در دوران کودکی در نتیجه مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قندهای مصنوعی بوده است. با توجه به شیوع چاقی در کودکان و همه گیر شدن مصرف نوشیدنی های دارای قند مصنوعی برای تکرار یافته های ما در سایر گروه ها تحقیقات بیشتری نیاز است.»

منبع: eurekalert

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا