هواپیمای شخصی عمود پرواز با سوخت خورشیدی

به تازگی مهندسان دانشگاه مونیخ موفق به ساخت هواپیمایی با قابلیت بلند شدن از زمین به صورت عمودی شده اند که می تواند با سرعتی در حدود 400 کیلومتر در ساعت به حرکت در بیاید. این هواپیما که لیلیوم نام گرفته است دارای بال هایی است که پرواز آن را به هواپیماهای متداول شبیه می کند با این تفاوت که هواپیمای یاد شده می تواند بدون نیاز به باند فرود و تنها به صورت عمودی و مانند یک هلیکوپتر به پرواز در بیاید.

نمونه اولیه و ناکامل این هواپیما هم اکنون مورد آزمایش قرار گرفته است و آزمون نمونه تکمیل شده آن به تابستان امسال موکول شده است. علاوه بر این انجام پروازهای با سرنشین این هواپیما نیز برای سال 2017 میلادی برنامه ریزی شده است.

گفته می شود که فضای مورد نیاز برای برخاستن این هواپیما تنها 250 فوت مربع (23.3 متر مربع) است و این هواپیما با یک بار شارژ قادر است تا 500 کیلومتر به پرواز دربیاید. موتورها، باتری و تمامی دستگاه های کنترل این هواپیما امنیت آن را تضمین می کنند. علاوه بر این هواپیمای یاد شده در دسته هواپیماهای سبک وزن قرار می گیرد به این ترتیب خلبانان در آب و هوای مناسب، تنها با 20 ساعت اموزش به راحتی می توانند آن را به پرواز دربیاورند.

برنامه های آینده این دانشمندان در جهت توسعه هواپیمای یاد شده، تایید پرواز عمودی این هواپیما است که به جای خلبان، با یک کامپیوتر کنترل می شود. این هواپیما شامل دسته های کنترل، یک صفحه نمایش لمسی، پنجره های پانوراما، یک مرکز فرود با قابلیت جمع شدن و یک سیستم شارژ است که به راحتی می تواند به برق شهری متصل شود. علاوه بر این موتور این هواپیما به نحوی طراحی شده است که برخاستن و فرود آن از یک هلیکوپتر بسیار سریع تر انجام شود.

این پروژه نقاط قوت بسیار زیادی دارد که یکی از آنها نیز این است که صدور گواهینامه برای هواپیماهای متداول بسیار زمان بر و پر هزینه است این درحالی است که لیلیوم در دسته این هواپیماها قرار نخواهد گرفت. دریافت مجوز برای برخاست عمودی این هواپیما را می توان موفقیتی بزرگ دانست زیرا رقبای موجود برای آن هم اکنون از نظر عملکرد، بسیار محدود هستند.

نمونه اولیه و ناکامل این هواپیما هم اکنون مورد آزمایش قرار گرفته است و آزمون نمونه تکمیل شده آن به تابستان امسال موکول شده است. علاوه بر این انجام پروازهای با سرنشین این هواپیما نیز برای سال 2017 میلادی برنامه ریزی شده است.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا