«ماما» نباید جایگزین پرستار شود

دکتر زهرا رضایی در  گفت و گو با سیناپرس افزود: جایگاه ماما در بخش زایمان است، نه بخش های دیگر بیمارستان. یک ماما باید در جایگاه خود به کار مشغول باشد نه اینکه کار یک پرستار را در نگهداری بیمار انجام دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ماما، دست راست یک متخصص زنان و زایمان در زمان زایمان است، یادآور شد: متخصصان زنان و زایمان پس از انجام زایمان، به امید ماماها اتاق زایمان را ترک می کنند، چرا که با اطمینان کامل می توانند بیمار را به دست ماماها بسپارند. در واقع ما متخصصان و ماماها، کار وابسته ای داریم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: خوشبختانه طی سال های اخیر، اهمیت زایمان طبیعی در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و به دنبال همین امر، جایگاه ماماها در کنار متخصصان، رنگ بیشتری به خود گرفت.

رضایی تصریح کرد: اگر ماماها نبودند، ما متخصصان نیز به تنهایی از انجام زایمان طبیعی عاجز بودیم و مجبور می شدیم بیماران را فقط با عمل سزارین درمان کنیم.

متخصصان زنان و زایمان پس از انجام زایمان، به امید ماماها اتاق زایمان را ترک می کنند، چرا که با اطمینان کامل می توانند بیمار را به دست ماماها بسپارند. در واقع ما متخصصان و ماماها، کار وابسته ای داریم.

این متخصص زنان و زایمان توصیه کرد: از آنجا که ماما در انجام زایمان طبیعی نقش بسیار مهمی دارد، بهتر است کلاس های آمادگی زایمان و برخورد با زنان باردار برای آنها برگزار شود.

وی ادامه داد: دلیل این مساله آن است که ماما موظف است طوری رفتار کند که زنان باردار از انجام زایمان طبیعی منصرف نشوند.

رضایی پیشنهاد کرد: پیش از اینکه فردی برای گذراندن دوره کارشناسی مامایی وارد دانشگاه شود، بهتر است طی مصاحبه ای، خلق و خوی دانشجو مورد سنجش و گزینش قرار گیرد. دلیل این مساله آن است که یک ماما باید صبر بالایی برای تحمل درد زنان باردار داشته باشد.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا