اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی برعهده دانشگاهیان است

 محمدرضا عارف عصر سه شنبه در آئین گرامیداشت هفته معلم در تالار 17 شهریور دانشگاه خوارزمی در سخنانی با بیان اینكه در حال حاضر خط فقر در وضعیت نگران كننده ای قرار دارد، اولویت مجلس دهم را ایجاد رونق اقتصادی و مبارزه با بیكاری در كشور عنوان كرد.
وی با ابراز خشنودی از نامگذاری امسال تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب این نوع اقتصاد را یكی از مترقی ترین سیاست های نظام دانست و خاطرنشان كرد: درخصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی كار سنگینی در مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت.
عارف گفت: اقتصاد مقاومتی به طور حتم متبرك ترین سیاست اقتصادی كشور است كه از یك سو پویایی اقتصاد و از طرف دیگر مقاوم سازی اقتصاد در مواجه به تكانه های مختلف از جمله نفت و تحریم ها را به دنبال خواهد داشت.
وی با تاكید بر اینكه ایران در كنار پویایی نیازمند ایجاد ثبات اقتصادی است، گفت: اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در واقع بر عهده دانشگاهیان است.
عارف با اشاره به یكی از بندهای اقتصادی مقاومت در حوزه علم و فناوری تاكید كرد: سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی حداقل 50 درصد می باشد.
وی افزود: اگر بخواهیم مطابق چشم انداز به رشد هشت درصدی اقتصادی دست یابیم و نرخ بیكاری و تورم را تك رقمی كنیم راهی جز حركت به سوی اقتصاد دانش بنیان نخواهیم داشت.
عارف با اشاره به وابستگی عظیم دولت ها در طول سال های گذشته به درآمدهای نفتی گفت: به طور حتم بخشی زیادی از گرفتاری های امروز كشور ناشی از وابستگی به این ثروت خدادادی و نگاه قیم مآبانه به نفت است در صورتی كه ما باید این ثروت را با ایجاد ارزش افزوده به ثروت های بیشتری تبدیل كرد.
منتخب مردم تهران در مجلس دهم در بخش دیگری با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم نیز گفت: هفته معلم بهانه ای برای ارزیابی عملكرد مان در این بخش و از سویی نیز بهانه ای برای تقدیر از كسانی است كه این روز به نام آنها نامگذاری شده است.
وی با تاكید براینكه، معلم در تعلیم و تربیت از نقش كلید برخوردار است گفت: صمیمانه باید از زحمات معلمان برای تربیت نوجوان و جوانان كشور قدردانی كرد و معلمان در طول سه دهه گذشته خدمات شایسته ای را انجام داده اند.
عارف افزود: به طوری كه نرخ بیسوادی در كشور كاهش پیدا كرده است و نرخ باسوادی تقریبا دو برابر قبل از انقلاب افزایش یافته است و در آینده ای نزدیك شاهد جشن ریشه كن شدن بیسوادی در كشور خواهیم بود.
وی در عین حال اضافه كرد: البته در یك ارزیابی كلی احساس ما این است كه به تربیت و تزكیه در نظام آموزشی كشور كمتر پرداخته شده است چرا كه امروز با انواع و اقسام آسیب های اجتماعی مواجه هستیم.
عارف با بیان اینكه اینجا دانشگاه است و باید مسائل كشور در آن مطرح شود گفت: امروز باید دید كشور به لحاظ اعتیاد در چه وضعیتی است و به چه سطوحی كشیده شده است و یا نرخ طلاق و سایر مشكلات اجتماعی در چه وضعیتی است، كه البته همه دال بر آن است كه علی رغم تاكیدی كه در دین اسلام به تزكیه شده است از این موضوع كاملا غافل بوده ایم.
وی گفت:قصد ندارم وضعیت دبیرستان ها و حتی قبل از دبیرستان ها را در اینجا تشریح كنم اما باید گفت كه نظام ما در وضعیت اجتماعی بابحران مواجه است و وظیفه دانشگاهیان است كه به این مسائل بپردازند.
وی با بیان اینكه ما نباید از تزكیه و تربیت غافل می شدیم گفت: در آموزش زمانی خانواده دانش آموز یك دغدغه كنكور قبل از كلاس دوازدهم داشت اما حالا از قبل از دبستان برای بچه ها كنكور گذاشته ایم و این هنر ما پس از گذشت 30 سال از آموزش در زمان بعد از انقلاب است.
عارف همچنین ضمن تاكید بر توجه به افزایش منزلت اجتماعی معلمان جامعه بعنوان شغل انبیاء گفت: معلمی كه در رفع مسائل اولیه زندگی خود دچار مشكل است به طور حتم نمی تواند در تربیت دانش آموز و یا دانشجو موثر و الگو باشد.
وی ضمن تاكید بر پیگیری مطالبات بحق معلمان در مجلس دهم گفت: تا هنگامی كه به معلم بگوییم حق نداری مطالبات صنفی خود را پیگیری كنی و منزلت اجتماعی معلمان روز به روز تقلیل پیدا كند با وضعیت كنونی مواجه خواهیم بود.
وی همچنین با تاكید براینكه آثار پیشرفت علمی باید در زندگی مردم محسوس باشد گفت:اگر علم به ثروت تبدیل و به دانشگاه نسل سوم ارتقاء یافته ایم موفق عمل كرده ایم و اگر تنها گرفتن دانشجو و دادن مقاله باشد نشان می دهد كه تنها بعنوان یك بخش فعال بوده ایم.
منتخب نخست مردم تهران در مجلس دهم در ادامه با بیان اینكه ما آموزش عالی كشور را یك بخش نمی دانیم گفت: اتكا سند چشم انداز به دانشگاه است و در سیاست های كلی و فناوری نیز ما باید در دنیای اسلام قطب علمی و تاثیرگذار باشیم و مرجعیت علمی پیدا كنیم و این با توجه به پتانسیل های علمی كه در جوانان كشور وجود دارد دست یافتنی است.
وی گفت: برای رونق اقتصادی و دهه چهارم كه دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است گفت: بنا بر این بوده است كه در این دهه مشكلات معیشتی اقشار آسیب پذیر جامعه كاهش یابد و در شان این نظام نیست و چشم همه برای از بین رفتن فقر به دانشگاه هیان و اساتید دانشگاه ها است.
عارف با بیان اینكه برنامه ششم یا در مجلس فعلی تصویب می شود كه انتظار ما این است كه كلیت مجلس نهم اجازه بدهد مجلس بعدی آن را تصویب كند و با عجله قانون تصویب نكند كه ما را با مشكل مواجه كند واجازه بدهد كه مجلس دهم با سعه صدرو آرامش در چارچوب سیاست های كلی نظام تصویب كند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت:برنامه ششم باید در یك فضای آرام و كارشناسی به تصویب برسد و دانشگاهیان كمك كنند كه جهت گیری اصلی برنامه بر پایه رشد اقتصادی و كاهش هرچه بیشتر فقر، فساد، تبعیض و آسیب های اجتماعی استوار باشد.
وی همچنین با اشاره به زحمات تمامی معلمان و اساتید در طول سه دهه گذشته گفت: امروز 170 هزار دانشجوی ما به 4.5 میلیون دانشجو افزایش یافته و از سویی نیز سهم تولید علم مكتوب نیز 1.5 درصد بیش‌تر از تولید علم جهانی است، یعنی این مقدار 50 درصد بیش‌تر از متوسط جمعیت ما است.
وی در عین حال اضافه كرد: البته نباید تنها به تعداد مقالات آی اس آی اتكا داشته باشیم و اعلام كنیم كه 1.5 درصد است چراكه همزمان با رشد كمی باید از رشد كیفی علم نیز برخوردار شویم.
عارف با اشاره به رتبه ایران در شاخص های مختلف علمی نیز گفت: در فضای كسب و كار از میان 189 كشور رتبه 130 و در شفافیت نیز با توجه به اینكه ما دارای یك نظام ارزشی هستیم متاسفانه رتبه بالای 140 و در رقابت پذیری صنعتی رتبه 67 و در حوزه شاخص های نوع آوری نیز از رتبه 120 را برخورداریم كه همه اینها نیازمند اصلاح است و به طور حتم ما می توانیم.
عارف در ادامه با اشاره به اینكه، خوشبختانه در جهت پویاتر شدن اقتصاد دانش بنیان قرار است حركت جدی در كشور صورت گیرد گفت: این بحث باید بصورت جدی در دانشگاه پیگیری شود و اینكه چگونه این سیاست ها اجرایی شود باید برای آن چاره اندیشی كرد و نظام نیز از آمادگی لازم برای تغییر برنامه برخوردار است.
وی ضمن تاكید بر پرداخت هرچه بیشتر به راهكار اقدام واجرای اقتصاد مقاومتی در دانشگاه ها و با بیان اینكه در دولت خوشبختانه با همكاری سایر نهادها ستاد اجرایی بسیار مناسبی تشكیل شده است، اظهار امیدواری كرد كه در این خصوص به پیشرفت های مناسبی دست یابیم.
در ادامه این آئین كه با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان همراه بود، از اساتید نمونه و بازنشسته دانشگاه خوارزمی با اهدا لوح تجلیل بعمل آمد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا