چرا تحصیلات، برابری شغلی برای زنان به همراه نداشته است؟

در این مطالعه جهانی، داده‌های چند دهه گذشته از 150 کشور مختلف جهان مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ نتایج بدست آمده حاکی از بسته شدن شکاف تحصیلی میان زنان و مردان است، اما نرخ اشتغال زنان با وجود تحصیلات بالا، تنها 70 درصد و حضور در پست‌های سیاسی فقط 25 درصد است.

نتایج بدست آمده، این موضوع را به چالش می‌کشد که تحصیلات، یکی از مشخصه‌های تلاش برای توسعه بین‌المللی بوده و به معنای دستیابی به مشاغل با درآمد بالا و حضور فعال‌تر در عرصه سیاسی خواهد بود. از این رو، مداخلات سیاسی بیشتری برای بستن شکاف جنسیتی در محل کار و سیاست مورد نیاز است.

به گفته استفانی سگوئینو، استاد اقتصاد دانشگاه ورمونت و نویسنده ارشد این مطالعه، این باور که تحصیلات، قادر به ایجاد تغییر در هنجارهای جنسیتی چند صد ساله و پایان دادن به برتری مردان است، با شکست مواجه شده است.

سگوئینو خاطر نشان می‌کند: تحصیلات به تنهایی برای حل این مشکل کافی نیست و نیازمند ابزارهای سیاسی برای شکستن سدهای جنسیتی هستیم. تغییرات سیاسی می‌تواند شامل مرخصی زایمان، مهدکودک‌های ارزان قیمت و حتی سهمیه بندی جنسیتی باشد.

شکاف جنسیتی در کار و سیاست

در این مطالعه، داده‌های بانک جهانی، سازمان بین‌المللی کار (ILO) و سایر منابع کلیدی از سال 1990 تا 2010 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

بیشترین پیشرفت در زمینه برابری جنسیتی در بخش آموزش و امید به زندگی دیده می‌شود. در بیش از نیمی از کشورهای جهان، نرخ تحصیلات زنان اکنون مشابه یا بیشتر از مردان است.

علیرغم این افزایش، نرخ اشتغال زنان در برخی از مناطق آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا 30 درصد کمتر از مردان است. زنان همچنین با تبعیض شغلی روبرو هستند. سهم زنان شاغل در بخش صنعت با درآمد نسبتا بالا در مقایسه با مردان، از سال 1990 حدود 20 درصد کاهش یافته است.

اشتغال برابر امری بسیار حیاتی است، چراکه بدون دسترسی به مشاغل با کیفیت، زنان آسیب پذیر و ضعیف می‌شوند.

همچنین شکاف جنسیتی گسترده‌ای در بخش سیاست دیده می‌شود؛ درحالیکه حضور سیاسی زنان در مقایسه با مردان از سال 1990 با افزایش مواجه شده است، در برخی کشورها مانند قطر و هائیتی، زنان فاقد کرسی در مجالس قانونگذاری هستند.

ابزار سیاسی مورد نیاز

ایجاد تغییر در هزینه‌های عمومی، یکی از راهکارهای تأثیرگذار محسوب می‌شود. راه‌حل‌های سیاسی بالقوه شامل: ارائه خدمات مراقبت از کودکان با هزینه پایین، مرخصی زایمان با حقوق، شیوه‌های گوناگون استخدام، دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی، کلینیک‌های بهداشتی در مناطق روستایی و حتی سهمیه بندی جنسیتی می‌شوند.

نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان می‌دهد، میزان حقوق دریافتی زنان در این کشور حدود 77 درصد حقوقی است که به یک مرد پرداخت می‌شود.

نابرابری درآمدی

نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان می‌دهد، میزان حقوق دریافتی زنان در این کشور حدود 77 درصد حقوقی است که به یک مرد پرداخت می‌شود.

مردان بیشتر در مشاغل با درآمد بالا حضور دارند و زنان ( به ناچار) در مشاغل با درآمد پایین تر مشغول بکار هستند. در سراسر جهان، نرخ بیکاری زنان همچنان 30 درصد بیشتر از مردان است.

درگیری جنسیتی

در برخی کشورها، کاهش تولید منجر به اخراج مردان می‌شود؛ درحالیکه اشتغال زنان در بخش خدمات افزایش یافته است. این مسأله می‌تواند به درگیری‌های جنسیتی منجر شود، چرا که مردان نقش خود را بعنوان نان‌آور خانواده در حال تضعیف می‌بینند.

در نهایت می‌توان گفت، برداشتن موانع جنسیتی در کار و سیاست نیازمند اقدام سیاسی (از سوی دولت ها و نهادهای سیاسی) است.

نتایج این مطالعه در شماره اخیر Journal of African Development منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا