خروج دانشگاه شریف از تحریم‌های اتحادیه اروپا در حال بررسی است

دکتر محمود فتوحی در نشست خبری که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با اشاره به تحریم این دانشگاه توسط اتحادیه اروپا اظهار کرد: هنگامی که مسؤلیت ریاست دانشگاه شریف را بر عهده گرفته این دانشگاه در تحریم اتحادیه اروپا بود. اما آن زمان از تحریم خارج شد و مجددا کمتر از یک هفته به بهانه‌های مختلف تحریم شد.اکنون پرونده دانشگاه شریف در دادگاه اتحادیه اروپا در دست بررسی قرار دارد و قرار است نتیجه آن به زودی اعلام شود.

وی افزود: امیدواریم با تعاملات اخیر فضای ایجاد شده پس از برجام دانشگاه از تحریم خارج شود. البته وکیل دانشگاه نیز دفاعیات خوبی انجام داده و نتایج آن به زودی مشخص می‌شود.

اجرای طرح توسعه و ساماندهی دانشگاه صنعتی شریف

رییس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با اشاره به طرح ساماندهی و توسعه این دانشگاه اظهار کرد: قرار است موقعیت فعلی دانشگاه صنعتی شریف در خیابان آزادی تا خیابان شیخ فضل‌الله و میدان تیموری توسعه یابد.

برای این منظور برخی از خانه‌هایی که در شمال دانشگاه است، خریداری شده و تنها 11 خانه دیگر مانده تا دانشگاه تا میدان تیموری توسعه یابد.همچنین ساخت پارکینگ در شمال دانشگاه آغاز شده و قرار است پارکینگ دیگری از جنوب دانشگاه با مشارکت بخش خصوصی آغاز شود تا دانشگاهی عاری از ماشین داشته باشیم.

فتوحی ادامه داد: همچنین دانشگاه شریف صاحب 50 هکتار زمین در منطقه 22 تهران است و قصد دارد برخی از فعالیت‌های پژوهشی خود را به این منطقه منتقل کند.از طرف دیگر دانشگاه صاحب زمینی در قلعه‌حسن‌خان بوده و قصد دارد مسائل مرتبط با جاری سازی را به این منتقل کند البته این موضوع هنوز به تصویب هیات امناء نرسیده است.

وی از اخذ مجوز برای تاسیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف خبر داد و گفت: مجوز تاسیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف از مدتها قبل اخذ شده ردیف بودجه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است و امیدواریم فعالیت این پارک به زودی آغاز شود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با اشاره به فعالیت 50 ساله این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه صنعتی شریف در طول فعالیت 50 ساله خود همواره الگوساز و افتخار آفرین بوده است و 50 سالگی این دانشگاه را در حالی جشن می‌گیریم که همواره توانسته نقش ویژه‌ای در توسعه علمی کشور ایجاد کند و مورد توجه مسؤلین و مردم قرار بگیرد.به همین دلیل مردم و مسؤلین انتظار دارند این دانشگاه مرجعیت خود را حفظ کند.

فتوحی با اشاره به نخستین سال جذب دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشگاه شریف در مهر ماه سال 1345 ، 407 دانشجو در رشته‌های برق، مکانیک، شیمی و متالوژی با فعالیت 54 عضو هیات علمی پذیرش کرد.وی افزود: پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه صنعتی شریف از دهه 60 به بعد آغاز شد.

فارغ التحصیلی بیش از 45 هزار دانشجو از دانشگاه صنعتی شریف

رییس دانشگاه صنعتی شریف از فارغ التحصیلی بیش از 45 هزار دانشجو از این دانشگاه خبر داد و گفت: از این تعداد 27 هزار نفر در مقطع کارشناسی و 17 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 1500 نفر در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شده‌اند که اکثر فارغ التحصیلان منشاء تحولات مهم در اقتصاد، صنعت و مدیریت کشور هستند.

همچنین تعدادی از دانش آموختگان دانشگاه که به خارج از کشور رفتند، افراد تاثیرگذار بوده و ارتباط خود را با کشور حفظ کرده‌اند.

فتوحی ادامه داد:‌بیش از 95 درصد از فارغ التحصیلان مقطع دکتری دانشگاه شریف در کشور مشغول فعالیت هستند به 75 درصد آنها به عنوان اعضای هیات علمی دردانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کنند. از طرف دیگر برخی از روسای دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی اصفهان از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف هستند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای دانشگاه صنعتی شریف در حوزه آموزش، اظهار کرد: توجه به امر نخبگی و حفظ حیثیت بالای آموزش توجه علمی به امر آموزش، جلوگیری از فرار مغزها و اتخاذ راهکارهای ویژه برای این منظور از جمله جذب دانشجویان استعداد درخشان بدون آزمون، تحصیل در دو رشته در مقطع کارشناسی، توجه به موضوعات بین رشته‌ای و غیره از جمله فعالیت‌های دانشگاه در حوزه آموزش است.

رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تاسیس دانشکده مدیریت و اقتصاد در این دانشگاه اظهار کرد: برای نخستین بار دانشکده مدیریت و اقتصاد در یک دانشگاه صنعتی تاسیس شد و بستری را برای ادامه تحصیل نخبگان در این رشته‌ها فراهم کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا