کشف راهی جدید برای ذخیره سازی موثر انرژی

محققان قصد داشتند راهی بیابند که پوششی را بسازند که بتواند بر روی سطوح قرار بگیرد تا جریان برق را عبور دهد و یا برق را به سوخت‌های هیدروژنی تبدیل کند. به طور معمول این پوشش‌ها در شرایط سخت و با ابزار و مواد گران قیمت توسعه یافته‌اند. اما محققان یک تکنیکی را توسعه داده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد که با استفاده از یک لامپ حرارتی مصرفی، همان نتیجه را کسب کنند.

زمانیکه این محلول بر روی سطوح قرار گرفت و سپس گرم شد، آن ماده به یک پوشش کاتالیستی تبدیل شد. این پوشش‌ها می‌توانند در طیف وسیعی از فن‌آوری‌ها مانند دستگاه‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر و یا برای تبدیل برق به سوخت هیدروژن مورد استفاده قرار گیرند.

این اکتشاف در مجله Science Advances در زمینه فناوری‌های حوزه انرژی‌های پاک به چاپ رسیده است. به گفته کورتیس برلینگوت، استادیار شیمی و مهندسی زیستی دانشگاه UBC، مزارع خورشیدی و توربین‌های بادی کل انرژی مورد نیاز را نمی‌توانند تامین کنند. ذخیره انرژی الکتریکی تولید شده در زمان تقاضای کم برای مصرف، مانند سوخت‌های هیدروژنی، این امکان را فراهم می‌سازد که بتوان این انرژی را ذخیره کرد و در زمان اوج مصرف استفاده کرد.

به گفته محقق این طرح:« پوشش کاتالیزوری که در حال حاضر ما می‌توانیم به راحتی تولید کنیم، می‌تواند روند این ذخیره سازی را ارزان‌تر و کاراتر کند.»روش جدید محققان، هزینه‌های ساخت الکترودهای پوشش داده شده کاتالیزگر را در الکترولیزگرهایی با کاربرد تجاری را کاهش خواهد داد.

به گفته دانیل سالواتوره، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی و نویسنده‌ی مقاله: « این تکنیک برای تولید در مقیاس بزرگ، قابل تولید و مقیاس‌پذیر است و ما می‌توانیم این مواد را در هر سطحی تولید کنیم. در کارهای قبلی از نورUV گران قیمت برای تولید فیلم‌های کاتالیزوری استفاده می‌شد.»