احیای ریشه های رو به زوال هر گیاه

محمودرضا رمضان پور، دکترای تخصصی میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی خاک و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری در گفتگو با  مهر گفت: ما موفق شدیم در این شرکت کودهایی تولید کنیم که مزیت آن بهتر از کودهای انسانی و حیوانی است.

وی افزود: با توجه به اینکه ملاک ما در تولید این کودهای آلی، تغذیه بهتر گیاهی است، توانستیم ترکیبی را تولید کنیم که متشکل از ۵۸ درصد مواد الی همراه با اسید یونیک و ازت، فسفر، پتاسیم روی منیزیم منگنز گوگرد بوده و به عنوان محرک رشد گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته رمضان پور، این کود های تولید شده در این شرکت دانش بنیان شماره ثبت کودی دارند و توانسته مجوز کنترل کیفی را توسط جهاد کشاورزی اخذ کند.

وی این کودهای آلی را با کودهای حیوانی و انسانی مقایسه کرد و گفت: در برخی موارد ممکن است که کودهای حیوانی و انسانی متناسب با شرایط گیاه نباشد و رشد گیاه را مختل کند.

رمضان پور با بیان اینکه پایه کود آلی که تولید کرده ایم ورمی کمپوست است، عنوان کرد: در این کود اسید یونیک و اسید سالویک وجود دارد که باعث می شود گیاه به صورت هوشمندانه و در زمان گل دهی عناصر غذایی کود را جذب کند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از این کود باعث می شود که گل های به وجود آمده در گیاه به خوبی تلقیح شود، گفت: وقتی به خوبی این تلقیح انجام گیرد باعث می شود که گل روی درخت بماند؛ در واقع توانایی کودهای آلی این است که گل های ایجاد شده روی جوانه به وجود بیایند و اندام رویشی که منتهی به گل می شود روی جوانه قرار گیرد که به این صورت می توان گفت گل، تلقیح خوبی داشته است.

 وی ادامه داد: به این ترتیب تعداد گل های بیشتری روی درخت باقی می ماند.

وی افزود: کودهای دیگر باعث می شوند گل های زیادی روی درخت ببینیم اما این گل ها روی شاخه های پارساله هستند، در صورتیکه این کود توانایی دارد گل را علاوه بر شاخه های قدیمی روی جوانه تولید کنند. همچنین منابع این کود منجر می شود که ریشه گیاه، زودتر از خواب بیدار و جذب عناصر غذایی شود.

رمضان پور اظهار کرد: در اصل، این کودهای آلی، مانند یک شکلات مغز دار عمل می کنند و لایه های مختلف مواد روی این کود قرار گرفته اند که در مواقع مورد نیاز گیاه، مواد این کود آزاد می شود؛ مواد این کود به تدریج آزاد می شود و از سوی دیگر گیاه هم به تدریج  جذب می کند.

وی با اشاره به کاربردهای این کود گفت: کودهای آلی تولید شده در این شرکت، علاوه بر این که برای گل ها، درختهای باغات میوه، پسته، گردو، گلابی استفاده می شود، برای گل های زینتی، گل خانه ها گل های آپارتمانی و گل های گلخانه ای روباز برای تولید نهالستان ها، شالیزارها کاربرد دارند.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده این کودها تاکید کرد: در واقع کودهای آلی باعث می شود بستر مناسبی برای رشد گیاه فراهم و از هجوم انواع بیماری ها به گیاه جلوگیری کند.

وی افزود:یکی از مزیت های این کود کاهش تعداد سم پاشی گیاه است و این باعث می شود  توانایی گیاه افزایش یابد. به عنوان مثال در یک باغ مرکبات در مازندران برای حملات قارچ ها و بیماری ها، گیاه مرتبا سم پاشی می شود؛ اما با استفاده از این کود، تعدد سم پاشی به صورت عملیاتی کاهش پیدا کی کند.

رمضان پور با بیان اینکه همچنین استفاده از این کود از زوال ریشه گیاه جلوگیری می کند، گفت: علاوه بر اینها، کودهای آلی،ریشه گیاهی که رو به زوال رفته را می تواند احیا کند.

وی با بیان اینکه اکنون کودهای آلی در این شرکت به تولید انبوه رسیده است، افزود: هنوز برای صادرات این محصول اقدامی نکرده ایم ولی امیدوار هستیم که در سال آینده  این موضوع به مرحله عملیاتی برسد.

به گفته وی، بنا داریم این کود را به کشورهای عربی، خاورمیانه، اروپایی و کشورهای همسایه صادر کنیم و  همکاری های مشترک را آغاز کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا