پایه ریزی ارتباط صنعت و دانشگاه از طریق شرکت های دانش بنیان

توسعه اقتصادی کشور با حمایت از تولیدات داخلی و رفع نیاز به واردات کالاهای خارجی اتفاق می افتد. اما برای آنکه تولیدات داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند و بتوانند بازار را قبضه کنند، می بایست علاوه بر برخورداری از کیفیت مطلوب، قیمت مناسبی هم داشته باشند.

دستیابی به این دو ویژگی مهم با حمایت از صنایع و شرکت های دانش بنیان تحقق خواهد یافت چراکه این شرکت ها با تبدیل دانش به فناوری و سپس محصول، قادر به تولید کالای مرغوب بر اساس فناوری های روز دنیا هستند که در کاهش قیمت تمام شده محصولات هم سهم بسزایی دارد.

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: محور اقتدار علمی کشور و استقلال اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، تولید علم است. اگر تولید علم به صورت واقعی اتفاق بیفتد و فعالیت های ما، دانش بنیان و بر اساس پژوهش باشد، زمینه رشد و توسعه کشور فراهم می شود.

وی افزود: در برنامه پنجم پیش بینی شده بود که 3 درصد اعتبارات کشور در بخش پژوهش استفاده شود. الان برنامه پنجم پایان یافته ولی ما به یک درصد هم نرسیده ایم. باید بر این موضوع تامل کرد که چرا ما در این عرصه کوتاهی کردیم؟

خسروی سهل آبادی در ادامه تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان محور تولید علم هستند و می بایست اهتمام ویژه ای برای تقویت این شرکت ها وجود داشته باشد. ارتباط دانشگاه با صنعت و تولید و کشاورزی از طریق این شرکت ها پایه ریزی می شود.

شرکت های دانش بنیان محور تولید علم هستند و می بایست اهتمام ویژه ای برای تقویت این شرکت ها وجود داشته باشد. ارتباط دانشگاه با صنعت و تولید و کشاورزی از طریق این شرکت ها پایه ریزی می شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: یکی از محورهایی که وزیر محترم علوم در جلسه رای اعتماد بدان اشاره کردند، همین بحث بود اما متاسفانه هنوز هم تحقیقاتمان کتابخانه ای، نظری و فارغ از نیازهای واقعی جامعه است. سالانه یک میلیون پایان نامه ارشد و دکتری در دانشگاه ها داریم که اگر اینها بر اساس نیاز واقعی جامعه طراحی شود، بسیاری از مشکلات را برطرف می کند. برای این منظور، به یک سازوکار عمیق و دقیق و پیگیر نیاز است که با نظارت مستمر اجرا شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، توسعه شرکت های دانش بنیان چقدر می تواند در اشتغال این افراد موثر باشد؟ گفت: نگاه به اشتغال باید بر اساس اقتصاد مقاومتی و توانمندی های داخلی کشور باشد. ما حدود 750 هزار فارغ التحصیل کارشناسی ارشد داریم که اینها بیکار هستند. دلیل بیکاری این افراد هم آن است که ما در طول تحصیل، کاری و حرفه ای که بتوانند در جامعه موثر باشند، به آنها نیاموخته ایم. از طرف دیگر، مگر دولت چقدر ظرفیت دارد که استخدام بکند؟ لذا باید شرکت های دانش بنیان تقویت شوند، از بخش خصوصی حمایت به عمل آید، به اصل 44 به طور واقعی عمل شود و دولت هم کار نظارت خود را انجام دهد.

این نماینده مجلس افزود: در حال حاضر دولت بسیار بزرگ است و ما کشور را گران اداره می کنیم. بنابراین باید به سمت این اقدام مهم و جهادی حرکت کنیم.

خسروی سهل آبادی در پایان خاطرنشان کرد: مطالبه و توصیه مقام معظم رهبری این است که ما از تولیدات داخلی حمایت کنیم. حمایت از تولیدات داخلی باعث ایجاد اشتغال در کشور می شود. یکی از معضلات مهم ما بحث قاچاق کالاست که سالانه میلیاردها تومان ضرر به اقتصاد کشور وارد می کند. اگر حمایت درستی از شرکت های دانش بنیان صورت بگیرد، علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه برای توسعه و رشد اقتصاد کشور فراهم خواهد شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا