وزارت علوم مخروبه میراث هشت سال گذشته را تحویل گرفت

مصطفی معین روز پنجشنبه در كنگره آموزش عالی اظهارداشت: جایگاه ایران در چشم انداز توسعه كه باید در منطقه اول باشد نیازمند تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل است. 
وی گفت: شرایط دستیابی به این اهداف به مولفه هایی همچون ثبات سیاست های كلان ملی، هماهنگی سیاست ها و برنامه های راهبردی آموزشی، پژوهشی و فناوری بستگی دارد. 
این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: متاسفانه این ثبات سیاست های كلان ملی محقق نشد به گونه ای كه طی دولت گذشته قانون چهارم توسعه را به مثابه یك خمیر كاغذی عنوان كرده و آن را زیر پا له كردند. 
وی در ادامه با اشاره به رسالت ها و كاركردهای دانشگاه ها در اردوهای سنتی و مدرن گفت: در دانشگاه های مدرن فرانسوی تربیت نیروی انسانی متخصص، در دانشگاه های مدرن آلمانی، خودمختاری و آزادی عمل، تلفیق آموزش و پژوهش و تولید علم، در دانشگاه های بریتانیایی مسولیت های اجتماعی دانشگاه ها، خودمختاری و آزادی عمل و رشد شخصیت و تعالی معنوی مدنظر است. 
معین ادامه داد: در دانشگاه های مدرن آمریكایی نیز مولفه هایی همچون دانش سودمند و كاربردی، پیوند با جامعه محلی مدنظر است و تجمیع این الگوها می تواند ما را در تحقق ماموریت هایمان یاری كند. 
وی با اشاره به سیاست های كلی برنامه چهارم توسعه گفت: تقویت وجدان كاری، كارآفرینی، كسب فناوری، تقویت نهضت نرم افزاری، ساماندهی و بسیج امكانات، اصلاح نظام آموزشی كشور، فراهم كردن رشد محیط های علمی و استقبال و خودگردانی دانشگاه ها از جمله مولفه های این امر به شمار می رود. 
معین در ادامه گفت: ضرورت استمرار اصلاحات ساختاری در نظام آموزش عالی با پیشرفت های تكنولوژیك، تحولات اجتماعی و جهانی از جمله چالش های پیش روی آموزش عالی كشور به شمار می رود. 
وی ادامه داد: اجرای كامل قانون، وظایف و اختیارات وزارت علوم و بازگشت به سیاست های بخش آموزش عالی در برنامه چهارم توسعه در شرایط كنونی لازم و ضروری است. 
این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: ضرورت تفویض اختیار سیاستگذاری و برنامه ریزی به هیات های امنا در راستای استقلال و خودگردانی دانشگاه ها و آزادی عمل و آكادمیك برای دهه های آینده لازم و ضروری است. 
وی با تاكید بر رعایت اصول اخلاق حرفه ای و آكادمیك گفت: متاسفانه در هشت سال دولت گذشته این مولفه رعایت نمی شد به گونه ای كه شاهد پرونده های بورسیه های غیرقانونی دانشجویی بودیم و نیز جذب 20 هزار هیات علمی كه مشخص نبود با چه مكانیسمی به كار گرفته شدند. 
معین در ادامه خاطرنشان كرد: برنامه ریزی و سرمایه گذاری ارتقای كیفیت كارایی و اثربخشی آموزش عالی از جمله مولفه های دیگر برای پاسخگویی به چالش های موجود و آینده است. 
معین اظهارداشت: همچنین نیازمند جذب دانشمندان جوان، ایجاد اشتغال مولد برای دانش آموختگان و تعادل مهاجرت نخبگان علمی و اقتصادی و مدیریتی به خارج از كشور هستیم. 
وی تصریح كرد: هم اكنون نخبگان كشور سیل آسا به خارج می روند و این سوال مطرح است كه چرا بهترین جوانان ایران به سایر كشورها می روند و این فاجعه و تراژدی تلقی می شود. 
به گزارش ایرنا، وی در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش سرمایه گذاری در بخش های علوم گفت: افزایش سهم آموزش عالی و تحقیقات از تولید ناخالص داخلی، تنوع بخشی منابع مالی و اداری، تنوع بخشی و انعطاف به خدمات می تواند در این امور راهگشا باشد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا