سند توسعه انرژی های تجدید پذیر به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود

مهدی فیروزی روز یکشنبه در نشستی با مدیران و مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی افزود: در این سند با توجه به چشم انداز 1404 و تامین 3 درصد از انرژی کل کشور از این حوزه، سیاست های تولید و استفاده از منابع تجدید پذیر مانند انرژی های تابشی، بادی و زمین گرمایشی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: این سند به عنوان پیوست سند جامع علمی کشور که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، تدوین و به صورت قانون جهت اجرا ابلاغ می شود.
فیروزی افزود: یکی از بندهای پیشنهاد شده در این سند تربیت نیروی کار ماهر و متخصص برای صنایع مطرح در این سند است که باید با مشارکت مراکز آموزشی به خصوص آموزش فنی و حرفه ای کشور در این خصوص برنامه ریزی و نشست های مشترک برگزار شده و برنامه اجرایی آن تدوین شود.
وی گفت: مقرر شده 10درصد تولید برق نیروگاه های کشور تا چشم انداز 1404 از محل انرژی های تجدید پذیر تامین شود که لازمه تحقق این امر تربیت نیروی انسانی ماهر جهت تزریق به این واحدهاست.
فیروزی افزود: در بازدیدی که امروز از کارگاه های تخصصی و به خصوص کارگاه آموزشی انرژی های نو داشتیم ، پتانسیل های لازم از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات کارگاهی در استان فراهم شده که ستاد نیز این موضوع را مدنظر قرار داده است.
وی افزود: یکی از شاخصه های این اداره کل ایجاد ارتباطات ملی و استفاده از منابع در این استان بوده که تاسیس اولین کارگاه فناوری نانو در آموزش فنی و حرفه ای کشور در این استان نشان از تلاش و فعالیت مدیریت و کارشناسان این استان را دارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی نیز گفت: این استان با توجه دولتمردان به توسعه علمی و فناوری از پیش قراولان توسعه علمی و فناوری در کشور است.
محمدرضا سیابانی گفت: با توجه به تشکیل ستادهای علمی و فناوری در منطقه ویژه علمی و فناوری ربع رشیدی این اداره کل نیز با عضویت در چهار کمیته در ارائه مهارت های پیشرفته و به روز تلاش می کند.
وی افزود: این اداره کل با خروج از شیوه های آموزش کتابخانه ای و نظری در علوم روز سعی دارد به شیوه جدید فناوری های نو و پیشرفته را وارد بازار کار کند و از آن برای تولید ثروت بهره گیرد.
وی گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی در تولید لزوم آموزش این نوع از علوم برای نیروی کار بسیار اهمیت داشته و آموزش ضمن خدمت در قالب پیوست های مهارتی در حوزه مهارت های پیشرفته را در برنامه خود دارد.
وی افزود: دومین پیوست مهارتی در حوزه فناوری نانو برای استانداردهای مهارت از اقدامات صورت گرفته در این خصوص است که در آینده نیز در برخی از رشته های مرتبط صنعت برق و انرژی پیوست های انرژی های تجدید پذیر نیز به آن اضافه می شود. 
سیابانی گفت: آموزش ها در حوزه فناوری های پیشرفته باید به گونه ای باشد که جوانان به راحتی آن را لمس کرده و اثرات آن را در سطوح مختلف احساس شود تا با فراگیری آن در توسعه و فرهنگ سازی و ترویج آن تلاش کنند.
وی اظهارکرد: امروزه باید تلاش شود فناوری های جدید در سطوح و اقشار مختلف جامعه بومی سازی شود زیرا وقتی فناوری در یک کشور بومی سازی شد، دیگر کسی توانایی جلوگیری از پیشرفت آن را نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اقدام به تشکیل ستادی به نام ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر کرده است تا کارهای پراکنده ای که در زمینه انرژی های تجدید پذیر در دانشگاه ها، سازمان ها و دیگر مراکز بخش خصوصی کشور انجام می گیرند، تحت پوششی هماهنگ هم راستا شوند.
به گزارش ایرنا , این ستاد در تیر ماه 1387 شمسی با اهداف فعال کردن کلیه منابع موجود انسانی و مالی کشور، پرهیز از موازی کاری، شفاف سازی و ایجاد امکان نقد و ارزیابی فعالیت ها، تعیین ظرفیت های موجود در کشور و تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیقات به عنوان مهمترین حلقه زنجیر نوآوری در زمینه انرژی های تجدید پذیر تأسیس شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا