کشف قدیمی ترین سیستم تصفیه و نگهداری آب در جهان

یکی از مهمترین دغدغه های بشر از ابتدای حضورش در کره زمین ؛ دسترسی به منابع آب جهت آشامیدن و سایر مصارف روزمره بوده و این وابستگی پس از آغاز کشاورزی و یکجا نشینی انسان ، بیش از بیش افزایش یافت .

این یافته قدیمی ، کهن ترین سازه و سیستم تصفیه آبی است که تا کنون در بررسی های باستان شناسی پیدا شده و در عین حال این سیستم قابلیت جلوگیری از وقوع سیل و آبیاری و هم چنین انتقال آب به مناطق دیگر را نیز دارد که در نوع خود منحصر به فرد جلوه می کند .

نیاز انسان به در اختیار داشتن آب سالم سبب شده بود تا این موجود هوشمند با بهره گیری از توانائی های خود و شرایط موجود محیطی ، به روش های مختلفی اقدام به ذخیره سازی و تصفیه منابع آب شیرین کند . به تازگی گروهی از پژوهشگران و باستان شناسان ، حفاری منطقه ای واقع در شرق استان ژیانگ چین را با قدمتی نزدیک به پنج هزار سال آغاز کرده اند . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، پژوهشگران این تیم مطالعاتی اعلام کرده اند که این مجموعه ،  قدیمی ترین سیستم تصفیه و نگهداری آب در جهان محسوب می شود. لازم به توضیح است که این سایت  در نزدیکی شهر باستانی لیانگ ژو واقع شده است . آزمایش های تعیین قدمت انجام شده در این محوطه نشان می دهد که تاسیسات فوق الذکر  در حدود چهار هزار و پانصد تا پنج هزار سال قدمت دارد.

به گفته محققان این یافته قدیمی ، کهن ترین سازه و سیستم تصفیه آبی است که تا کنون در بررسی های باستان شناسی پیدا شده و در عین حال این سیستم قابلیت جلوگیری از وقوع سیل و آبیاری و هم چنین انتقال آب به مناطق دیگر را نیز دارد که در نوع خود منحصر به فرد جلوه می کند .

منبع : Xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا