امضای موافقت نامه همکاری مرکز شتاب دهنده ذرات ایتالیا و چشمه نور ایران

به گزارش وزارت علوم، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در سفر سه روزه خود به کشور ایتالیا از تعدادی از مراکز علمی و آموزشی این کشور بازدید کرد.
این سفر به دعوت رئیس جمهور منطقه خودمختار تریسته- ونیز- و جولیا و تعدادی از روسای مراکز علمی، تحقیقاتی و مدیران اجرایی کشور ایتالیا صورت گرفت و در جریان آن، دکتر 'وحید احمدی' معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و هیاتی متشکل از دکتر 'رضا منصوری' استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و دکتر 'جواد رحیقی' مدیر پروژه چشمه نور و شتابگر ملی ایران از تعدادی از مراکز علمی، پژوهشی و فناوری این کشور در شهر تریسته و نیز در رم و پسکارا و لاکوئیلا بازدید کردند.
در این بازدید موافقت نامه ای به منظور گسترش همکاری میان سنکروترن (شتاب دهنده ذرات) الترا از ایتالیا و چشمه نور ایران (شتابگر ملی) در حضور سراکیانی استاندار ونیز و مدیران علمی و سیاسی این منطقه امضا شد. 
جمهوری اسلامی ایران در این موافقت نامه، آمادگی خود را برای بررسی ساخت یک باریکه نور در سنکروترون الترا اعلام کرد.
همچنین هیات ایرانی در جلسه ای با مائورو جاکا مدیرکل مرکز بین المللی مهندسی ژنتیک در تریسته، علاقمندی ایران را برای گسترش همکاری های پژوهشی اعلام کرد.
پیگیری تفاهم نامه های پیشین میان وزارت علوم و مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام در دیدار با پروفسور 'فرناندو فره ره رو' رئیس این مرکز از دیگر برنامه های این سفر کاری بود.
در ادامه، هیات ایرانی و پروفسور 'مورن مورنتسی' مدیر اجرای فرهنگستان علوم کشورهای درحال توسعه ' توآس (TWAS) ' نشست مشترک برگزار کردند و پیشنهاد برگزاری اجلاس تواس در سال 2017 یا 2018 در ایران بررسی شد. 
از دیگر برنامه های این سفر می توان به به بازدید از پارک علم و فناوری AREA و گفت و گو با مدیران برخی شرکت های مستقر در این پارک علمی اشاره کرد که در جریان این بازدید، مقرر شد شرکت های مستقر در این پارک در حوزه فناوری با پارک های علم و فناوری ایران تعاملات مشترک داشته باشند.
بازدید و نشست مشترک با رئیس دانشگاه تریسته (Trieste) از دیگر برنامه های سفر دکتر احمدی و هیات همراه به ایتالیا بود که در این نشست بر همکاری های مشترک با ایران به وی‍ژه در زمینه های زبان و ادبیات فارسی، باستان شناسی، تبادل استاد، دانشجو و استفاده از فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت تاکید شد.
همچنین در ادامه این سفر معاون پژوهشی وزیر علوم و همراهان وی از مرکز تحقیقات بین المللی در حوزه اختر فیزیک ایتالیا (ICRANET) در شهر PESCARA در شرق رم بازدید کردند که در این بازدید، پروفسور روفینی رئیس مرکز تحقیقات بین المللی اختر فیزیک ایتالیا ضمن اعلام علاقمندی برای همکاری علمی، تحقیقاتی با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی ایران گفت: تفاهم نامه ای بین این مرکز و دانشگاه صنعتی شریف امضا شده است و اکنون یک دانشجوی دوره دکتری و نیز یک دانشجو برای گذراندن فرصت پژوهشی از ایران در این مرکز مشغول پژوهش هستند.
وی افزود: در سه سال گذشته 5 دانشجوی ایرانی در مرکز تحقیقات بین المللی اختر فیزیک ایتالیا فعالیت پژوهشی داشته اند و ایران می تواند در شبکه ICRA عضویت داشته و نمایندگی این مرکز در منطقه را برعهده گیرد. 
معاون وزیر علوم و هیات همراه همچنین در ادامه برنامه های خود از آزمایشگاه بزرگ زیرزمینی گران ساسو (LNGS ) در حوزه تحقیقات تجربی کیهانی و فیزیک هسته ای در آکوئیلا نزدیک شهر رم بازدید داشتند.
در این آزمایشگاه تجهیزات مربوط به چندین طرح تحقیقاتی کلان بین المللی در عمق 1400 متری قله کوهی گران ساسو استقرار یافته است. 
این مرکز که یکی از 50 موسسه تحقیقاتی زیر پوشش مرکز تحقیقات فیزیک هسته ای ایتالیا (INFN) به شمار می آید توان جذب تعداد قابل توجهی پژوهشگر ایرانی را داراست.
در جریان این بازدید، 'فرناندو فه ره رو' رئیس این مرکز تحقیقاتی، تمایل خود به همکاری با ایران در همه زمینه های علمی از جمله در فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی و کیهان شناسی تجربی و باستان شناسی اعلام کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا