گزارش تصویری و تحلیل فنی امامزاده محمد شلمبه

بنا دارای دو بخش قدیمی و تازه ساز است. ورودی بنا در ضلع غربی قرار دارد و نمای بیرونی مقبره نیز از سنگ مرمر سفید و سنگ سیاه  پوشیده شده است .

 سه پنجره در ضلع جنوبی و یک در ورودی در ضلع شرقی و و یک پنجره و در نیز در بخش غربی بنا قرار دارد .

با توجه به ترکیب و سبک معماری و نوع قوس های بنای اصلی امامزاده محمد شلمبه ، می توان قدمت آن را قرون شش یا هفت تعیین کرد .

پلان بنا در کل شامل موارد زیر است:

  1. اتاق L  شکل 
  2. هشتی 
  3. اتاق مقبره
  4. چله خانه

اتاق L   شکل تازه ساز بوده و دیواره های آن با گچ پوشش یافته و در کف آن موزاییک نصب شده است .  در این بخش به دلیل اهیمت مذهبی محل  در دوره های مختلف و به ویژه دوران معاصر ، تدفین نیز انجام گرفته است .

هشتی به صورت مستطیل کوچک و دارای دو ورودی از جنوب و غرب است.  ورودی های آن طاقدار و یک طاقچه نیز در ضلع شمالی نصب شده است . اتاق مقبره شامل گنبدی مخروطی است که از بیرون ایزوگام شده است .

این بخش دارای پلان هشت ضلعی و سه در ورودی در اضلاع غرب ، شرق و جنوب است. در تمامی اضلاع  این  قسمت  به استثنای درهای ورودی ، یک طاق نمای کوچک با قوس جناغی کار گذاشته شده است . کف این بنا هم با موزاییک پوشیده شده است . روی دیواره ها با گچ اندود شده است .

 گنبد بنا دو پوسته و ضریح موجود در مقبره نیز ساده ؛ فلزی و جدید است که بر روی آن نوشته شده است :

« دماوند . استاد حیدری »

در چله خانه یک طاقچه و یک نورگیر دیده می شود . طاق این بخش از بنا هلالی و دارای ورودی از سمت گنبد خانه به ارتفاع 80/1 متر است. ضخامت های دیواره های این بخش نیز در حدود یک متر است و پلان آن مستطیل شکل و کفپوشی موزائیک دارد .

در بخش شمالی بیرون بنا در حدود دو متر از تپه چسبیده به بنا خاکبرداری شده و بنا از تپه مزبور جدا شده است .

در صفحه 153 آثار تاریخی دماوند نوشته شده است :

« … مصالح بنای اصلی از سنگ لاشه و ملاط ساروج ساخته شده است و در مجموع بنای اصلی امامزاده ترکیب موزون و زیبایی دارد .

بنای الحاقی شامل اتاقی L شکلی است که تمامی ضلع جنوبی و غربی بنای اصلی را در بر گرفته و در سال های اخیر با مصالح جدید نظیر سیمان و آجر ساخته شده است . …

با توجه به ترکیب و سبک معماری و نوع قوس های بنای اصلی امامزاده محمد شلمبه ، می توان قدمت آن را قرون شش یا هفت تعیین کرد .»

گزارش تصویری و تحلیل فنی: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی                                                  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا