۵۰۰ ميليارد تومان برای ۸۳۳ طرح دانش بنیان تصویب شد

 جمع كل مصوبات صندوق تا ۱۷ اسفند‌ماه ۱۳۹۴ برای ۸۳۳ طرح دانش‌بنیان، ۵,۰۲۲,۶۱۶ ميليون ريال بوده است. اين در حالی است که در سال ۹۳ مبلغ مصوب برای ۳۱۷ طرح، ۱,۰۲۲,۷۴۷ ميليون ريال بود و در سال ۹۲ نیز مبلغی مصوب نشده بود. بر اساس اين آمار، ميزان مصوبات صندوق برای طرح‌های دانش‌بنيان در سال ۹۴ نزديک به ۴ برابر سال ۹۳ بوده است. 

انواع تسهيلاتی كه تاكنون به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه‌شده عبارت‌اند از تسهيلات توليد صنعتی، سرمايه در گردش، قبل از توليد صنعتی، قرض‌الحسنه، ليزينگ و ضمانت‌نامه. همچنین تعداد مصوبه‌های صندوق، ۸۵۲ مصوبه است. این امر بدین دلیل است که برخی طرح‌ها بیش از یک مصوبه داشته‌اند و از بیش از یک خدمت استفاده کرده‌اند.

نمودار ۱. عملکرد صندوق از منظر تعداد خدمات ارائه‌شده (برحسب تعداد، اسفند ۱۳۹۴)

نمودار۲. عملکرد صندوق از منظر تعداد خدمات ارائه‌شده (برحسب نسبت تعدادي، اسفند ۱۳۹۴)

حجم و تعداد طرح‌های بررسی‌شده در صندوق نوآوری و شکوفایی طی ۲ سال گذشته (۱۳۸۲ طرح، که عمدتا سرمایه ثابت، ضمانت‌نامه و لیزینگ بوده‌ است) در مقایسه با بانک‌های بزرگ کشور چشمگیر و بی‌سابقه است.

نمودار ۳. عملکرد صندوق از منظر مبلغ خدمات ارائه‌شده (برحسب مبلغ، ميليون ريال، اسفند ۱۳۹۴)

بيشترين مبلغ تسهيلات از نوع توليد صنعتی است و مجموع تسهیلات تولید صنعتی ۲,۵۲۳,۶۳۳ ميليون ريال بوده است. مجموع تسهيلات سرمايه در گردش و قبل از توليد صنعتی به ترتيب ۱,۱۰۳,۰۹۸ ميليون ريال و ۴۰۸,۴۸۷ ميليون ريال بوده و در رده‌هاي دوم و سوم ازنظر مبلغ تسهيلات قرار دارند (نمودار ۳).

عملکرد صندوق از منظر مبلغ خدمات ارائه‌شده (برحسب نسبت ريالي، اسفند ۱۳۹۴)

تسهيلات توليد صنعتی، سرمايه در گردش و قبل از توليد صنعتی، از نظر مبلغ تسهيلات بیش از ۸۰ درصد تسهيلات را به خود اختصاص داده‌اند. كمترين ميزان تسهيلات هم مربوط به تسهیلات ضمانت‌نامه است که تنها ۳/۲ درصد تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

خدمات قرض‌الحسنه (كمتر از ۱۰۰ ميليون تومان و بيشتر از ۱۰۰ ميليون تومان) ازنظر تعدادي ۵۴ درصد مصوبات صندوق را تشكيل داده و در رتبۀ اول جاي دارند، درحالي‌كه ازنظر مبلغ، تنها ۵/۱۲ درصد مصوبات را تشكيل مي‌دهند. به‌عبارت‌ديگر، ۸۰ درصد زمان و انرژي صندوق، صرف طرح‌هايي شده است كه توان جذب تنها ۱۹ درصد از منابع صندوق را داشته‌اند.

تسهيلات توليد صنعتي ازنظر مبلغ تسهيلات در جايگاه اول قرار داشته و ۲/۵۰ درصد تسهيلات را به خود اختصاص داده است. اين تسهيلات از نظر تعداد، ۱۲ درصد مصوبات را تشكيل مي‌دهد و پس از قرض‌الحسنه و سرمايه در گردش در جايگاه سوم جاي دارد.

ازنظر مبلغ تسهيلات، سرمايه در گردش (۲۲ درصد) و تسهيلات قبل از توليد صنعتي (۱/۸ درصد) به ترتيب در جايگاه دوم و سوم قرار دارند. تسهيلات سرمايه در گردش، ازنظر تعدادي نيز، پس از تسهيلات قرض‌الحسنه، در جايگاه دوم جاي داشته و ۱۶ درصد مصوبات را تشكيل مي‌دهد. تسهيلات ليزينگ، ازنظر تعداد ۷ درصد و ازنظر مبلغ ۸/۴ درصد از تسهيلات را به خود اختصاص داده است. ضمانت‌نامه ازنظر تعداد مصوبات به ترتيب ۴ درصد و ازنظر مبلغ مصوبات ۳/۲ درصد از مصوبات را به خود اختصاص داده و در پايين‌ترين ردۀ مصوبات جاي دارد.

صندوق نوآوری و شکوفایی علاوه بر اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلاتی را به شرکت‌های ارائه‌دهندۀ خدمات تجاري‌سازي به شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز صندوق‌های پژوهش و فناوری ارائه می‌دهد. این تسهیلات تاکنون به ۲۲ شرکت خدمات تجاری‌سازی و ۱۶ صندوق پژوهش و فناوری اعطا شده است. مبلغ تخصیص‌یافته برای این تسهیلات نیز در مجموع ۱۱,۰۰۰ میلیون ریال برای شرکت‌های تجاری‌سازی و ۳۵۰,۰۰۰ میلیون ریال برای صندوق‌های پژوهش و فناوری بوده است.

در كنار اين تسهيلات، ارائه خدمات توانمندسازي به شركت‌هاي دانش‌بنيان نيز در نيمه دوم سال ۱۳۹۴ آغاز شده و صندوق در اولين گام به حمايت از شركت‌ها براي حضور در جوايز ملی و بين‌المللي و اخذ استانداردها پرداخته است. تاکنون برای حمایت از حضور شرکت‌ها در ۳ جایزۀ «مدیریت فناوری و نوآوری»، «مدیریت کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «جشنوارۀ ملی بهره‌وری» بیش از ۱۴۰ میلیون ریال تخصیص یافته است. همچنین برای حمایت از شرکت‌ها در دریافت گواهینامه‌های استاندارد ایزو ۹۰۰۰، ۱۴۰۰۰ و ۱۸۰۰۰ نیز ۶۶۰ میلیون ریال تخصیص داده شده است.

عملكرد خدمات توانمندسازی (اسفند ۱۳۹۴)

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا