موش کور کابوس شهر نیویورک

به گزارش ایرنا گروهی از دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه های کلمبیا و کورنل درایالت نیویورک با جمع آوری و مطالعه روی 133 موش از انواع مختلف موش های موجود در مترو های شهر منهتن که یکی از قدیمی ترین وغیر بهداشتی ترین متروهای جهان است، به بیش از شش هزار و 500 انگل مختلف برخورده اند که به گفته آن ها می توانند ناقل بیماری های مختلف از جمله نوعی از طاعون باشند.

درگزارش حاصل از این تحقیقات که در نشریه علمی حشره شناسی پزشکی منتشر شده با اشاره به این که هنوز نشانه ای از ابتلای به این طاعون از طریق انگل های موجود در بدن این موش ها دیده نشده، اما امکان شیوع بیماری طاعون از طریق این حیوانات به شدت نگران کننده است.

گزارش مذکور در عین حال یاد آور شده است که پژوهشگران در جریان تحقیقات خود به موارد زیادی از آلودگی سطل های زباله مترو منهتن به انگل های ناقل این طاعون برخورده اند و هشدار داده شده است که در صورت ابتلای حتی یک نفر در اثر تماس با این آلودگی ها بیماری مذکور به سرعت در این شهر رواج پیدا خواهد کرد.

این دانشمندان که درتحقیقات خود همچنین به وجود 18 نوع ویروس مختلف روی بدن موش های غول پیکر منهتن پی برده اند، افزایش شدید موش ها در اماکن خصوصی وعمومی شهر نیویورک را که یکی از بزرگترین مراکز گردشگری آمریکا و جهان محسوب می شود ،کابوس بهداشت عمومی در این شهر خوانده اند.

طاعونی که از طریق انگل های موجود در بدن این موش ها به انسان ها سرایت می کند در قرون وسطی عامل مرگ میلیون ها نفر در اروپا بوده و سال گذشته نیز در اثرشیوع این بیماری در ماداگاسکار 47 نفر جان خود را از دست دادند.

آخرین آمار های سازمان بهداشت جهانی حاکی است که تنها در فاصله سال های 2004 تا 2013 نزدیک به 13 هزار نفر به این طاعون مبتلا شدند که 896 نفر از آنان جان خود را از دست داده اند.بر همین اساس 97 و 6 دهم درصد از قربانیان این طاعون (ناقل موش) ساکنان قاره آفریقا بوده اند.