اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی مورد توجه قرار گیرد

مرکز ملی و ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از سال 1386 بنا به دستور رهبر معظم انقلاب تاسیس شده و کلکسیون های ارزشمندی از ذخایر زیستی و بومی و غیربومی را برای تحقیقات و صنعت زیست فناوری فراهم کرده است.
به گزارش مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی گفت: در ماه های گذشته استهلاک برخی تجهیزات و کمبود شدید بودجه، خطر از بین رفتن نمونه های ارزشمند زیستی را افزایش داده و از طرفی پروژه های در دست اجرای این مرکز برای حفظ، جمع آوری و تکثیر نمونه های بومی را متوقف کرده است.
وی افزود: این مرکز اکنون بیش از 30 هزار نمونه زیستی گیاهی، میکروبی، انسانی، جانوری و ژنومی را جمع آوری، شناسایی و نگهداری کرده است و در اختیار بخش های تحقیقات و صنعت زیست فناوری با هزینه ای کمتر از 10 درصد قیمت بین المللی قرار می دهد.
فاضلی اظهار کرد: این مرکز توانسته توانمندی خود را در عرصه بین الملل به نمایش بگذارد و صدها پژوهشگر متخصص در این حوزه تربیت کند اما با بی توجهی در اختصاص بودجه مناسب، شرایط کار و نگهداری نمونه های زیستی در این مرکز دشوار شده است. 
وی ادامه داد: هرچند در ماه های گذشته این مشکلات طی نامه هایی به سازمان های مسئول منعکس شده اما مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است؛ بودجه این مرکز در شرایط کاری مشابه با مراکز خارجی، کمتر از 10 درصد است، در حالی که این مرکز توانمندی و دستاوردهای بالایی را برای ایران به ارمغان آورده است.
فاضلی ابراز امیدواری کرد: تا قبل از آنکه شرایط به وخامت و از بین رفتن نمونه های زیستی و تعطیلی مرکز بیانجامد، نهادهایی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان پدافند غیرعامل، تدبیری اتخاذ کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا