فعالیت های ترویجی زیست فناوری در حوزه دانش آموزی ضروری است

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سید مهدی سیدی در دومین همایش دانش آموزی زیست فناوری پژوهش سرای صدرا گفت: ستاد توسعه زیست فناوری از فعالیت های این حوزه در مقطع دانش آموزی استقبال کرده و از چنین برنامه هایی حمایت می کند و گسترش زیست فناوری در بین دانشجویان و دانش آموزان از مهم ترین اهداف این ستاد است.

وی به کاربردهای فراوان رشته زیست فناوری در دنیا اشاره کرد و افزود: چند سالی است که دنیا به اهمیت این رشته پی برده است و از رشته زیست فناوری در مواردی چون حفظ ذخائر ژنتیکی و حفظ محیط زیست استفاده می کند.

سیدی یادآور شد: زیست فناوری در حوزه های مختلفی مانند تشخیص زود هنگام، پیش بینی بروز در آینده و درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد فراوان یافته است و اگر ایران نیز به این رشته توجه ویژه ای کند در حوزه پزشکی می تواند از زیست فناوری بهره بگیرد.

مدیر گروه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی خاطرنشان کرد: زیست فناوری در استفاده بیشتر و بهتر از گیاهان و جانوران با هدف افزایش امنیت غذایی نیز کاربرد دارد و با توجه به اینکه امنیت غذا یکی از مهم ترین نیازهای جوامع است همه کشورها به فکر استفاده بهینه از این رشته افتاده اند.

وی ابراز امیدواری کرد ستاد توسعه زیست فناوری به گونه ای عمل کند که در حوزه دانش آموزی در آینده شاهد دریافت جایزه نوبل به همت تلاش و کوشش این دانش آموزان باشیم.

دومین همایش دانش آموزی زیست فناوری پژوهش سرای صدرا با محورهای زیست فناوری و نانو( بررسی کاربردی مواد و عناصر زیستی در مقیاس نانو، نانوبیوتکنولوژی و…)، زیست فناوری و سلامت( دستاوردهای جدید در تولید واکسن های نوین و داروهای نوترکیب، ژن درمانی، ایمنی غذایی و …) زیست فناوری و اقتصاد ( کارآفرینی و اشتغال زایی با طرح های مبتکرانه زیست فناوری) و زیست فناوری و محیط زیست( حذف آلودگی های زیست محیطی، حفظ ذخائر ژنتیکی و تنوع زیستی، تصفیه آب و پساب های صنعتی، کشت بافت و تکثیر گیاهان دارویی و زینتی و…) برگزار شد.

براساس این گزارش تعداد 56 مقاله، 25 دستاورد پژوهشی، 140 عکس میکروسکوپی و 112 اثر کاریکاتور و نقاشی به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که از بین آنها 7 عکس میکروسکوپی، 5 دستاورد پژوهشی، 4 مقاله و 8 اثر نقاشی و کاریکاتور به عنوان طرح های برگزیده انتخاب شدند.

دومین همایش دانش آموزی زیست فناوری پژوهش سرای صدرا با حضور نمایندگان ستاد توسعه زیست فناوری، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، انجمن حفاظت از محیط زیست و نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا