سازمان های ایرانی برای ایجاد ارزش آفرینی از فرصت تبادل بین المللی بهره بگیرند

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت:سازمان های ایرانی به منظور ایجاد ارزش پایدار برای سهامداران خود که در نهایت به ارزش آفرینی برای مردم کشور منجر خواهد شد، باید از فرصت تبادل بین المللی به منظور ارتقای دانش کسب و کار خود و بهره گیری درست از تجربیات داخلی و نوآوری به بازارهای بین المللی فروش ورود پیدا کنند.

 دکتر محمد فرهادی روز یکشنبه در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران اظهار داشت: کشور ما در عرصه تحول بزرگی از منظر حضور در کسب و کار بین المللی قرار دارد و باز شدن درهای تجارت بین المللی به روی کشور همزمان با فرصت های آشکاری که با خود به همراه دارد، در صورت برنامه ریزی در جهت نادرست می تواند خطرات بالقوه ای برای کشور به دنبال داشته باشد.
وی افزود: یکی از مهم ترین نکاتی که باید در ورود به کسب و کار نوین جهانی سازمان های کشور قرار گیرد آن است که امروزه شاخص های سنتی تولید و ایجاد ارزش تغییر یافته و از زمین، سرمایه و ماشین آلات جای خود را به دانش، نوآوری و سرمایه فکری داده اند.
وی تصریح کرد: امروزه شاهدیم که برتری کشورها و سازمان ها و پیش رو بودن آنها در عرصه سرمایه های دانشی و فروش و واگذاری امتیاز آن به سازمان ها و کشورهای دیگر است.
وی ادامه داد: تجربیات برخی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین که تا چند سال قبل نشان چندانی از آنها در عرصه بین المللی کسب و کار به عنوان کشورهای پیش رو دیده نمی شد، نشان می دهد که آنچه که در حال حاضر شرکت های بزرگ بین المللی را به سرمایه گذاری گسترده در این کشورها ترغیب می کند، دیگر نه نیروی انسانی ارزان و نه ورود به بازار جدید بلکه توسعه دانش و نوآوری با تکیه بر سرمایه های انسانی آموزش دیده و خلاق این کشورهاست.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: امروزه رویکردهای پیشین مدیریت سازمانی نظیر تمرکز بر ایجاد یک سازمان بهره ور یا تمرکز بر یک سازمان متعالی از منظر کیفیت و یا ایجاد سازمان مشتری مدار، همگی با دیدگاه نوین رشد سرمایه های نامشهود سازمانی تجمیع شده و مدیریت دانش محور و ایجاد سازمان دانشی را مهم ترین هدف سازمان های پیش روی دنیا قرار داده اند.
وی جایگاه ارزیابی جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE) را به عنوان معتبرترین مرجع ارزیابی و هدایت سازمان های دانشی، بسیار برجسته توصیف کرد و گفت: در سال های اخیر دانشگاه صنعتی شریف با برگزاری برنامه های مختلف ارزیابی، آموزشی و نظارتی برای سازمان های کشور در قالب الگوی جهانی MAKE، نقشی پیشرو در ایجاد تحولی بزرگ در نگاه به مدیریت دانش محور و ایجاد سازمان دانشی، در میان سازمان های ایرانی ایفا می کند.
فرهادی تاکید کرد: برگزاری جایزه جهانی MAKE در ایران فرصت بسیار مغتنمی برای سازمان های مختلف کشور اعم از حاکمیتی، تولیدی، خدماتی، پروژه محور، مشاوره ای و سازمان های فعال در سایر حوزه های کسب و کار است تا با سنجه ای معتبر و بین المللی فاصله خود را با معیارهای جهانی دانش محوری در کسب و کار سنجیده و از نتایج و تحلیل های آن به عنوان مرجعی جهت هدایت اقدامات خود در جهت ارزش آفرینی از سرمایه های دانشی استفاده کنند.
وی ضمن قدردانی از دانشگاه صنعتی شریف و دست اندرکاران برگزاری جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران، ابراز امیدواری کرد سازمان های راه یافته از ایران به مرحله آسیایی این جایزه جهانی، عنوانی شایسته و درخور کسب کنند.
مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، رئیس انجمن بین المللی مدیریت دانش محور در کشور اتریش، رئیس شورای عالی راهبری جایزه جهانی MAKE در ایران و جمعی از دانشگاهیان و صاحبان صنایع برتر کشور در محل سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.
در این مراسم، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، بانک پاسارگاد و شرکت پتروشیمی بندر امام به عنوان سه سازمان دانشی برتر کشور معرفی شدند که قرار است در رقابتهای آسیایی جایزه MAKE حضور یابند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا