نوشابه های گازدار سرطانزا هستند

این یک واقعیت شناخته شده است که نوشیدن نوشابه های گازدار  بیش از حد می تواند به افزایش وزن منجر شود . تا کنون پژوهش ها و تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیش از حد این گونه نوشیدنی ها موجب نامنظم شدن ضربان قلب و ایجاد حمله های غش در فرد می شود . اما مطالعات جدید نشان می دهد که نوشیدن نوشابه های گازدار و نوشابه های رژیمی می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد و علت اصلی آن نیز قند سوخته ایست که در اینگونه نوشابه ها وجود دارد .

تحقیقات جدید نشان می دهد که ترکیب شیمیایی 4- متیل‌ایمیدازول (methylimidazole 4-) که باعث خوشمزه شدن نوشابه های گازدار می شود ، به صورت بالقوه سرطان زا است .

لازم به ذکر است که در هیچ کجای دنیا مقرراتی مبنی بر محدودیت مصرف این ماده شیمیایی وجود ندارد . بر اساس گزارش های بهداشتی ، بیش از نیمی از مردم امریکا بین سنین 6 تا 64 ساله به طور منظم از این نوشابه ها مصرف می کنند که خطر افزایش ابتلا به سرطان را در آنها بالا می برد .

پژوهشگران  از مجله  Consumer Reports و از مرکز آینده قابل زندگی (Center for a Livable Future) در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جانز هاپکینز ، 110 نمونه از نوشابه های مختلف را مورد آزمایش قرار دادند . همه نمونه ها به جز نوشابه های رنگ روشن شامل ترکیب شیمیایی 4- متیل‌ایمیدازول هستند به طوری که در هر بطری 355 میلی لیتری بطری یا قوطی نوشابه ، 3.4 تا 352.5 میکروگرم  4- متیل‌ایمیدازول وجود دارد .

لازم به ذکر است که ایالت کالیفرنیای امریکا شرکت های سازنده اینگونه نوشابه ها را موظف کرده که بر روی بطری ها یا قوطی های نوشابه هایی که از این ماده شیمیایی بیش از 29 میکروگرم در هر بطری 355 میلی لیتری وجود دارد ، برچسب هشدار دهنده سرطان زا بودن نوشیدنی مذکور را بر روی آنها اضافه کنند .

گزارش های پژوهشگران نشان می دهد که در امریکا به طور متوسط هر فرد بین 6 تا 64 ساله به اندازه دو و نیم بطری نوشابه را در روز مصرف می کند . حدود یک سوم از کودکان بین سنین 3 تا 5 سال دو سوم یک بطری نوشابه را در روز می نوشند . قابل توجه است که بیشترین مصرف کنندگان اینگونه نوشابه های گازدار سنین بین 16 تا 44 سال عنوان شده که در هر روز سه بطری نوشابه می نوشند .

پژوهشگران بر اساس تجزیه و تحلیل هایی که در این رابطه داشته اند ، به این نتیجه رسیدند که در هفتاد سال آینده بیش از 5 هزار سرطان ایجاد شده به طور مستقیم به مصرف نوشابه های گازدار مرتبط خواهند بود .

لازم به ذکر است ، در صورتی که همه شرکت های تولید اینگونه نوشابه ها مجبور به حذف این ماده شیمیایی از نوشیدنی های خود کنند ، باز هم مشکل حل نخواهد شد چرا که این ماده شیمیایی 4- متیل‌ایمیدازول در سایر مواد غذایی همچون سویا سوس ها و سس های کباب ، شربت های نان های شیرین و برخی از سوپ ها مورد استفاده قرار می گیرد .