ساخت مدل اولیه ابر کامپیوتر زیستی

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ؛ در ساختار داخلی این ابر کامپیوتر به جای مدارهای نیمه هادی رایج در قطعات رایانه ای ، از ریز تراشه های پروتئین مانند استفاده است که توسط ای تی پی کار می کند.

در مقایسه با  نمونه های پیشین،  حجم این کامپوتر به مقدار زیادی کاهش پیدا کرده و به کوچکی یک کتاب رسیده  است. مقدار انرژی مورد نیاز این ابر کامپیوتر نیز  به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و این سیستم پر قدرت برخلاف تمامی ابر کامپیوتر ها از گرمای زیادی برخوردار نیست.

ساخت این ابر کامپیوتر از این نظر دارای اهمیت است که در سال های اخیر تمامی ابر کامپیوتر های ساخته شده توسط دانشمندان ،  اندازه هایی بزرگ دارند که  فضای زیادی را اشغال کرده و انرژی مصرفی بسیار زیادی دارند. این موضوع در حالی است که  در مقایسه با  نمونه های پیشین،  حجم این کامپوتر به مقدار زیادی کاهش پیدا کرده و به کوچکی یک کتاب رسیده  است. در این مورد پژوهشگران اعلام کردند  که مقدار انرژی مورد نیاز این ابر کامپیوتر نیز  به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و این سیستم پر قدرت برخلاف تمامی ابر کامپیوتر ها از گرمای زیادی برخوردار نیست.

گفتنی است در حال حاضر این ابر کامیپوتر کارایی کاملی نداشته و هنوز به بهره برداری نرسیده است  ولی دانشمندان معتقد هستند که در آینده فضای زیادی برای پیشرفت این سیستم  وجود خواهد داشت. پژوهشگران همچنین اظهار امیدواری کردند که با معرفی و اعلام ویژگی های موجود در این سیستم ، افرادی دیگر هم برای پیشرفت این ابر کامیپوتر تشویق خواهند شد.

نیکولا استاد دانشگاه مک گیل و از اعضای این تیم تحقیقاتی عنوان کرد که هدف اصلی  این پروژه تلفیق قسمت های بیولوژیک در ابر کامپیوتر ها هست و تلفیق بیشتر مولفه بیولوژیک باعث پیشرفت بیشتر در این امر خواهد شد .

پفتنی است بر اساس اظهارات دانشمندان، مهمترین چالش پیش رو در این حوزه  ، هنگامی نمود پیدا می کند که  بخواهیم از  مولفه های بیولوژیک در کامپیوتر های  شخصی استفاده کنیم.

منبع : UPI