در آستانه سال نو به استقبال خطر نروید

دکتر محمد رضوانی متخصص پوست ،مو وزیبایی در این خصوص گفت: بطور کلی برخی از اقداماتی که در محیط های آرایشگاهی صورت می‌پذیرد به لحاظ علمی پذیرفته شده نیست وبرای سلامت افراد ایجاد خطر می‌کند. معمولا در تمام ایام سال خانمها به دنبال انجام این اقدامات هستند لیکن در ایام نزدیک به سال جدید ،درصد مراجعین ومتقاضیان این روشها بیشتر می‌شود وبه همین لحاظ با افزایش آمار خطرهایی که به دنبال انجام این روشها حادث می‌شوند، بیشتر مواجه می‌شویم.

رنگ تاتوهای جدید پر عارضه تر هستند

یکی از این روشها انجام تاتو در نقاط مختلف بدن است .واقعیت این است که وارد کردن یک جسم خارجی در پوست به نحوی که بطور طبیعی توسط بدن قابل جذب ویا دفع نباشد ایجاد خطر می‌کند.در روش تاتو«خالکوبی» رنگهایی بوسیله سوزن وارد پوست می‌شود که بعد از آن امکان برداشته شدن آنها وجود ندارد. برخی از این مواد در واقعیت خنثی هستند ومشکل چندانی ایجاد نمی‌کنند مانند رنگهای آبی ویا مشکی که از مدتها قبل برای این کار استفاده می‌شد.لیکن در تاتوهای رنگی وتاتوهای جدیدتر مواد شیمیایی بکار رفته است که در آینده برای فرد مشکل ساز می‌شوند. این ایجاد مشکل هم بصورت واکنشهای محلی است بطوریکه موضع شروع به اضافه آوردن گوشت ویا پوست می‌کند وهم در پوست واکنشهای تحریکی ایجاد می‌کند که معضل خطرناک وشایعی است. افراد مبتلا ممکن است تا چند سال پس ازانجام تاتو مشکلی نداشته اند ولیکن یکباره دچار مشکل میشوند.بصورتیکه موضع شروع به برجسته شدن می‌کند و واکنش بدن فرد نسبت به عامل رنگی به صورت احساس خارش شدید خود را نشان میدهد.

وی افزود: از طرفی تاتو احتمال افزایش خطر ابتلا به برخی از بیماریهای زمینه ای را بالا می‌برد که یکی از این بیماریها بیماری لیکن پلان است  که درفرد سالها بعد به دنبال انجام تاتوهای رنگ قرمز می‌تواند ظهور یابد ویا بیماریهای زمینه‌ای دیگر.به همین دلیل توصیه اغلب متخصصین این است که افراد از انجام این روش خودداری کنند مگر در افرادیکه به دلیل ایجاد نقصی در چهره که اغلب در تصادفات وسوختگی‌ها حادث می‌شود مجبور به انجام تاتو هستند.افرادیکه بطور طبیعی ابرو دارند اشتباه بزرگی است که بخواهند خود را درگیر عوارض احتمالی آن کنند.

وی در ادامه گفت: عوارض مطرح شده در خصوص تاتو تنها درصورتی است که احتمال خطر ابتلا به بیماریهای عفونی نظیر ایدز وهپاتیت با رعایت نکات بهداشتی رد  شده باشد،که در غیر این صورت این عمل عوارض فاجعه باری به همراه  دارد.عدم استفاده از سوزن مشترک ومخزن مشترک رنگ از نکاتی است که رعایت آن در انجام تاتو برای جلوگیری از بروز عوارض خطرناک عفونی ضرورت دارد.لازم به ذکر است که رعایت این نکات هم دلیلی برای بی خطر بودن این اقدام آرایشی ندارد وهمانطور که گفته شد عوارض این عمل بسیار زیاد است.

عوارض دکلره کردن مداوم موها جدی است

وی در پاسخ به این پرسش که دکلره کردن مو چه عوارضی برای خانمها ایجاد می‌کند اظهار داشت: ایجاد تنوع در رنگ مو منعی برای خانمها ندارد لیکن این کار بهتر است از طریق رنگ کردن ساده موها صورت بگیرد ومتخصصین استفاده از مواد دکلره را برای این کار توصیه نمی‌کنند.زیرا این مواد شیمیایی برای خارج کردن رنگ طبیعی از مو مدت زمان زیادی بر روی ساقه موقرار می‌گیرد وبالطبع آسیبهای شیمیایی زیادی به کراتین مو وارد می‌شود واغلب افرادیکه دکلره می‌کنند،خصوصا اگر این اقدام را زود به زود انجام دهند ویا مدت زمان ماندگاری ماده دکلره بر روی موطولانی مدت باشد،قطعا ساقه موخرد می‌شود.لیکن رنگ مو این آسیب را ایجاد نمی‌کند خصوصا اگر با حداقل میزان اکسیدان باشد.پس توصیه ما به خانمها این است که برای تغییر رنگ از رنگ موها بجای مواد دکلره استفاده شود تا کمترین آسیب را به موها وارد کنند.شانس حساسیت با استفاده از مواد دکلره واکسیدان بیش از اندازه قطعا بیشتر خواهد شد.

حساسیت وعفونتهای قارچی وباکتریایی بر اثر کاشت ناخن

این استاد دانشگاه در خصوص کاشت ناخن گفت: این روش به جهت ایجاد آسیبی که به بافت اطراف ناخن می‌رساند،توصیه نمی‌شود.در این اقدام امکان ورود مواد باکتریایی وقارچی به پوست اطراف ناخن وجود دارد. مضاف بر اینکه احتمال ایجاد عفونتهای مختلف از طریق موضع به بدن وجود دارد.در مواردی هم حساسیتهای مختلفی به دلیل استفاده از چسب ناخن برای فرد عارض می‌شود . مجموعا اغلب افرادیکه از این روش استفاده می‌کنند دچار ابتلا به این عوارض میشوند وبه همین دلیل متخصصان به افراد توصیه می‌کنند که از انجام این کار خودداری کنند.

کراتینه کردن مو عارضه دارد

دکتر رضوانی در انتها افزود: نکته قابل ذکر این است که برخی از افراد که به کرات موهای خود را دکلره می‌کنند،گمان می‌کنند با کراتینه کردن موها سلامت موها را می‌توانند برگردانند درحالیکه واقعیت این است که موادی که بعضا در محیطهای آرایشی به عنوان مواد کراتینه استفاده میشوند حاوی مواد شیمیایی به نام فرمالین است وبسیار حساسیت زا است وتوصیه می‌شود افراد از مصرف آن اجتناب کنند. توصیه ما استفاده از شامپوهای ملایم وکرمهای مو بعد از حمام است که از ساقه موها حفاظت می‌کند ونرم کننده‌ها هم تأثیر خوبی در ترمیم ساقه مودارند.در مواردی هم کمبودهای ویتامینی در بدن موجب ریزش وبروز مشکلات در ساقه موها می‌شود که در این حالت کاری از این محصولات مراقبتی مو برنیامده وفرد باید به دنبال جبران کمبودهای تغذیه‌ای خود باشد.

 

گزارش : اعظم صفائی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا