کاش مسیر اداری تصویب و اجرای نمایش هموارتر شود

وی تا به امروز در نمایش‌ها و آثار سینمایی متعددی بازی کرده است. بازی در فیلم‌های سینمایی کارد و کلوچه(محمد علی سجادی)، خانه یحیی-خانه‌ای در خیابان41(حمیدرضا قربانی) و دعای مادر(علی آشتیانی) و بازی نمایش‌های مرکب خوانی ارکستر مردگان، آدم برفی، چیترا، مسیر زندگی،مستاجر، اتاقی در هتل پلازا و …. بخشی از کارنامه بازیگری او هستند.

جعفریه که این روزها با نمایش نفرین طبقه گرسنه، نوشته سم شپارد و کارگردانی فرامرز رمضانیان، در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است، درباره شخصیتی که آن را بازی می‌کند، گفت:‌ این شخصیت، ظرایف فراوانی دارد که در بازی باید آن را درآورد. شخصیتی که من آن را بازی می‌کنم، یک کافه دار و آدم فرصت طلبی است که از آدم دائم الخمری به نام وستون که مشتری دائمی اوست به خاطر قرض‌های فراوانش می‌خواهد خانه‌اش را با قیمت بسیار ناچیز خریداری کند و سر او کلاه بگذارد. او حتی از این قضیه طوری به نفع خودش سوء استفاده می‌کند که بر سر وستون و خانواده از هم گسیخته‌اش منت می‌گذارد که مانع از کشته شدن پدر خانواده شده و با پولی که به آن‌ها می‌دهد در حق آن‌ها لطف می‌کند. او به حدی وقیح است که در هنگامی‌که برای دیدن خانه وستون به آنجا می‌رود صحبت ار طرح‌های آینده‌اش مبنی برساخت فست فود می‌زند. بسیار بد دهن و بی‌تربیت است. طاقت شنیدن کلمه نه را در مقابل خواسته‌هایش ندارد. بسیار عصبی و زود جوش است. حرفی در دلش پنهان نمی‌ماند و به راحتی هر حرفی را می‌زند و از گفتن هیچ حرفی و از هیچ کسی ابایی ندارد. او فردی است که هر کاری که دلش بخواهد انجام می‌دهد و هیچ کس را جلودار خود نمی‌داند.

کارگردان حق انتخاب دارد

بابک جعفریه درباره این‌که آیا بازیگر برای بازی در یک نقش یک فیلم یا تئاتر، اساسا حق انتخاب دارد یا نه گفت: درست است که شرایط پذیرفته شدن در یک نمایش بسیار سخت است وحتی در بعضی موارد متاسفانه عادلانه نیست ولی باید این حق را برای کارگردان قائل بود تا نزدیک‌ترین بازیگر به معیارهای ذهنی‌اش را انتخاب کند و هم برای بازیگر نیز این حق انتخاب را قائل بود. وی در پاسخ به این سوال که انتخاب بازیگر می‌تواند با با رویکرد تضمین کنندگی گیشه باشد یا این رویکرد، رویکرد درستی نیست، اشاره کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم گریزی از پذیرش این موضوع نیست که مخاطبان ما، هنرمندان تراز اولشان را چه در عرصه تصویر و چه در عرصه تئاتر دوست دارند. موضوع گیشه از اولویت‌های مهم و در بعضی مواقع اولویت اول برای هر کارگردانی است. کارگردان جهت بالابردن آمار فروش، سعی درجذب بازیگر تراز اول دارد. اما این مهم دردسرهای خاص خودش راهم دارد. چون بازیگر تصویری که هیچ گونه سابقه تئاتر ندارد نمی‌تواند با بازیگر تئاتری هارمونی ایجاد کند و در صحنه اجرا این امر بسیار مشهود است.

امیدوارم هر چه زود‌تر کلیه مشکلات هنری این مرز و بوم از جمله تئاتر حل شود تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف هنری در دنیا خود را بیشتر از آنچه هستیم به اثبات برسانیم

نقاط ضعف و قوت تئاتر امروز

بازیگر بازی نمایش‌های «مرکب خوانی ارکستر مردگان» و «آدم برفی» نگاه سیاه و سفیدی به وضعیت تئاتر ندارد و معتقد است تئاتر امروز، هم نقاط قوت دارد و هم نقاط ضعف و می‌‌افزاید: اضافه شدن تماشاخانه‌های خصوصی از نقاط مثبت وضعیت امروز تئاتر است است که البته این که همه این تماشاخانه‌ها استاندارد هستند یا نه، جای بحث دارد. چرا که بعضی از این سالن‌ها، عملا سوله و انباری هستند و خود همین کمبود سالن‌های استاندارد، از نقاط منفی است. در کنار این موضوع،  عدم برنامه ریزی آینده برای خروجی فارغ التحصیلان تئاتر و مراحل سخت اداری تصویب و اجرای نمایش را می‌توان نام برد.

وی آرزوی پایانی‌اش را تخصیصی دادن بودجه کافی به هنر نمایش این کشور و رسیدن تئاتر کشورمان به جایگاه واقعی‌اش دانست و تصریح کرد: امیدوارم هر چه زود‌تر کلیه مشکلات هنری این مرز و بوم از جمله تئاتر حل شود تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف هنری در دنیا خود را بیشتر از آنچه هستیم به اثبات برسانیم که این مهم جز با یکدلی، اعتماد و تلاش جهت رسیدن به تعالی فرهنگی ممکن نیست.

 

گزارش: مهرداد نصرتی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا