ابتکار:معرفی و ترویج زیباترین جلوه های حیات بخش اسلام ضروری است

 معصومه ابتکار روز چهارشنبه در پیامی به همایش اسلام و محیط زیست در قم آورده است : طبیعت و محیط زیست موهبت الهی است که آفریدگار جهان آن را به ودیعه در اختیار بشر قرار داده است.
معاون رئیس جمهوری همچنین در ادامه پیام خود با بیان اینکه حدود یک پنجم آیات قرآن از طبیعت یاد می کند یا مصداقی از آن را مورد مثال قرار می دهد، اضافه کرد: دیدگاه این کتاب آسمانی بر ضرورت بهره مندی درست از منابع طبیعی به عنوان تنها مهد انسان تاکید دارد.
ابتکار با تاکید بر اینکه توجه به این گونه رویکرد های قرآنی، پنجره ای پر نور بر بشر می گشاید، که از میان آن پاکی و زیبایی، صلح، مسالمت و پرهیز از خشونت، چشم ها و دل ها را می نوازد، افزود: این برگرفته از همان اسلام نابی است که اخلاق اساس آن است و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) با الهام از آن، انقلابی نرم و به دور از خشونت و افراط را رهبری کرد و به پیروزی رساند.
در ادامه این پیام آمده است: اخلاق طبیعت مهربانی، لطافت و عطا کردن است، اگر با او مهربان باشیم عطا می کند و اگر نامهربانی کنیم و خشونت ورزیم خود را به ورطه هلاکت می اندازیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به اینکه روانشناسی اجتماعی امروز بر این مهم صحه می گذارد که توجه به محیط زیست راه گذر از بزرگترین چالش های کنونی است، تصریح کرد: راهی که مبداء آن صلح درونی انسان با خویش و با طبیعت است، یعنی بحث اخلاق و محیط زیست اکنون فقط به دولت ها معطوف نمی شود، بلکه آحاد جامعه باید به حفظ محیط زیست احساس التزام کنند.
ابتکار همچنین در بخشی از پیام خود گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی را نمونه ای بارز از نامهربانی با طبیعت از سوی بشر خشن و سیری ناپذیر توصیف کرد و گفت: بشر اخلاق را در رعایت ودیعه ها و موهبات الهی زیر پا گذاشته است.
ابتکار با اشاره به اهمیت برگزاری همایش اسلام و محیط زیست در این برهه زمانی، افزود: این همایش به همت دانشگاه مفید و با همکاری مراکز تحقیقاتی و حوزوی که اینک پشتوانه سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست ابلاغی رهبری معظم انقلاب را داراست، بی شک تلاش مهم در این زمینه و در سطح ملی به شمار می آید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این همایش به عنوان مقدمه ای برای برگزاری اجلاس بین المللی محیط زیست، فرهنگ و دین در سال آینده محسوب می شود، تا در جمع جهانی و در کنار سایر ادیان، چهره حقیقی آموزه های دینی از افکار منحط و مخرب تفکیک شود، باشد تا از منظر فرهنگ سازی که بنیان تحولات عظیم اجتماعی به شمار می آید، گامی برای این جهان تشنه اخلاق و نیازمند طبیعت و محیط زیست سالم برداشته شود.
همایش اسلام و محیط زیست، به عنوان پیش نشست همایش بین المللی محیط زیست، فرهنگ و دین که اردیبهشت ماه سال 95 در سازمان محیط زیست برگزار می شود، به همت سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین تعدادی از مراکز و نهادهای حوزوی در سالن دکتر قربان نیای دانشگاه شیخ مفید(ره) قم برگزار شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا