نقش موثر مجلس در تقویت رویکرد دانش بنیان در کشور

رسول خضری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر تاثیر حضور چهره های علمی و دانشگاهی در مجلس بر افزایش سطح کارآمدی آن، اظهار کرد: هرچقدر حضور نیروهای کارشناس، فنی، فرهیخته و مجرب در مجلس شورای اسلامی پررنگ تر باشد، به همان اندازه مجلس کارآمدتر و جامع تر خواهد بود و در تدوین و تصویب قوانین کشور، نقش بسیار  موثرتری ایفا خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: عمده قوانین موثر ما مربوط به مجالس اول و دوم بوده است و مجالس دیگر بیشتر به سمت اصلاح و استفساریه پیش رفتند. در حال حاضر یکی از موارد مطرح این است که زمان بررسی طرح ها و لوایحی که به مجلس می آید بسیار کم است و نیاز به نگاه های تخصصی دارد. به ویژه در مورد طرح های دوفوریتی که چون زمان کافی برای بحث تخصصی و کار کارشناسی ندارند، بعد از مدتی شاهد هستیم که اغلب آنها نیاز به اصلاح، حذف و الحاق پیدا می کنند. قطعا هرچقدر مجلس کارشناس تر و فنی تر باشد، در این زمینه مشکل کمتری خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان اقبال جامعه را به چهره های علمی و دانشگاهی برای ورود به مجلس چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: جامعه از اقشار مختلف تشکیل شده است. قطعا قشر فرهیخته و دانشجو بیشتر به سمت استادان دانشگاه گرایش دارند و قشر بازاری به افرادی با تجربه کار در این زمینه. خوبی مجلس ما این است که از همه اقشار در آن حضور دارند. اگر ما مثل کشورهای پیشرفته دنیا دو مجلس به فرض پارلمان و سنا داشتیم، مجلس سنا که متشکل از نمایندگان با سابقه چند دوره نمایندگی است، تخصصی تر عمل می کرد. البته در کشور ما این وظیفه بر عهده شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نهاده شده است.

هرچقدر حضور نیروهای کارشناس، فنی، فرهیخته و مجرب در مجلس شورای اسلامی پررنگ تر باشد، به همان اندازه مجلس کارآمدتر و جامع تر خواهد بود و در تدوین و تصویب قوانین کشور، نقش بسیار  موثرتری ایفا خواهد کرد

خضری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا چهره های علمی و دانشگاهی کمتر تمایلی برای ورود به عرصه از خود نشان می دهند؟ تصریح کرد: به نظر من باید این افراد ورود پیدا کنند. در مورد بحث خدمت، اعتقاد من این است که قناعت در خدمت، خیانت است. یعنی اگر بخواهیم خدمت کنیم و به خدمت کم قانع باشیم، یک نوع خیانت محسوب می شود. کسانی که می دانند باید وارد عرصه شوند، اگر بیایند که یک مسوولیت خطیر را قبول کرده اند و اگر هم نیایند، اجحاف بزرگی در حق خود و جامعه انجام داده اند چراکه جامعه را از توانایی های علمی و تخصصی خود محروم کرده اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اهمیت توجه به علم و فناوری در دنیای امروز، تاکید کرد: هم اکنون دنیا به سمت علم و فناوری در حرکت است. زمانی که کودک بودیم موضوع انشای ما این بود که علم بهتر است یا ثروت؟ موضوعی که بسیار غلط است. چراکه دنیا به دنبال تبدیل علم به فناوری و فناوری به ثروت است. در افق چشم انداز 1404 پیش بینی شده که باید 50 درصد محصولات و کارخانجات صنعتی ما به سمت و سوی دانش بنیان شدن گام بردارد. چون با سرمایه گذاری های بسیار کم، سود هنگفتی نصیبمان خواهد شد. بنابراین مجلس هم باید این رویکرد را در کشور تقویت کند. به عبارت دیگر باید گفت که مجلس هم باید دانش بنیان باشد!  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا