تفاهم نامه زاگرس مرکزی به امضا رسید

 با توجه به اهمیت حفاظت از زاگرس مرکزی و لزوم تقویت همکاری های مشترک برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس با استفاده از ظرفیت های بین المللی و استانداری های چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس تهیه شد.
این برنامه به گونه ای تدوین شده که نتایج موفق و قابل اعتنای آن را می توان به تمام استان های زاگرس تعمیم داد و از شروع برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مورد بهره برداری قرار گیرد. 
در همین راستا تفاهم نامه ای میان استانداران استان های اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمران، توسعه امورشهری و روستایی وزارت کشور، معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست امضا شد. 
*** چشم انداز و اهداف برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس
در زمان چشم انداز، منطقه زاگرس مرکزی از توسعه پایدار و متوازن برخوردار و احساس مسئولیت در جوامع محلی و بهره بردار افزایش یافته و ساختار و عملکرد اکوسیستم کوهستان زاگرس برای نسل های آینده در قالب اهداف راهبردی اجرایی می شود.
برای انتقال از برنامه کوتاه مدت پایلوت به برنامه دائمی و بلند مدت، در چهار استان زاگرس مرکزی، اقداماتی توسط وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری های چهارگانه و سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود که به شرح زیر است:
به موجب این تفاهم نامه کمیته ملی مدیریت کوهستان زاگرس (ذیل کمیته ملی توسعه پایدار) تشکیل می شود.
*** وزارت کشور
از ایجاد و فعالسازی کمیته ملی مدیریت کوهستان زاگرس حمایت کرده و زمینه همکاری و هماهنگی بین بخش های اصلی ذیربط را در راستای جذب حمایت های مالی و اجرای برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی، ایجاد کند.
*** سازمان مدیریت و برنامه ریزی 
به استناد بند (الف) ماده(191) قانون برنامه پنجم موضوع تدوین برنامه مدیریت زیست بومی در زیست بوم های حساس، نسبت به بررسی و تامین اعتبارات برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی به تفکیک سال های برنامه و متناسب سازی و منطقی سازی ساختار اداری و استقرار نظام مدیریت بین بخشی حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی و جهت دهی اعتبارات قانون برنامه پیشنهادی از سوی نهادهای ذی مدخل در توسعه منطقه مزبور با رعایت مقررات مربوطه اقدام کند.
همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مسئولیت تاسیس و فعالسازی دبیرخانه اجرایی ملی و دبیرخانه اجرایی استانی را در استان های چهارگانه، بر عهده خواهد داشت.
*** استانداری ها 
افزایش نقش تسهیل گری و اثر بخشی برای کارگروه تخصصی آمایش سرزمین، محیط زیست و توسعه پایدار استان با مسئولیت کمیته مدیریت استانی کوهستان زاگرس مرکزی و با ایجاد دبیرخانه اجرائی مدیریت پایدار کوهستان زاگرس در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
عمال مشوق های لازم برای بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی، سازمان های مردم نهاد و کارآفرینان در فرایند برنامه ریزی های مرتبط با استفاده بهینه از منابع طبیعی.
جلب مشارکت نهادهای تابعه استانی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، سازمان امور عشایری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در راستای تقویت و تسهیل تخصیص منابع و اعتبارات و اجرای برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی.
تشکیل و فعالسازی کمیته های مدیریت مناطق آبخیز مدیریتی و همکاری جهت تخصیص منابع و اعتبارات جهت استقرار سیستم مدیریت یکپارچه در مناطق ده گانه آبخیز مدیریتی.
*** سازمان حفاظت محیط زیست 
تقویت نقش نهادهای تابعه استانی، در راستای مدیریت یکپارچه کوهستان زاگرس و معرفی پروژه و فعالیت های موثر در حفاظت از تنوع زیستی اقدام کند و در این راستا با وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و نهادهای تابعه استانی آنها، همکاری و هماهنگی مستمر داشته باشد.
*** منابع مالی و اجرای تفاهم نامه
تامین و تخصیص بودجه برای اجرای برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی از محل سهم اعتباری هر یک از دستگاه های اجرایی ذیربط ، هرساله در بودجه های سنواتی دستگاه ها و از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی و یا استانی پیش بینی می شود و به دلیل حوزه عملکرد آن در استان های زاگرس مرکزی، با استفاده از ساز و کار تفویض اختیار توسط استان های مربوطه از طریق مبادله موافقت نامه اجرا می شوند.
*** نظارت
نظارت بر حسن اجرای این برنامه توسط کمیته ملی توسعه پایدار به ریاست معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است که هر 6 ماه یکبار نتایج اقدامات را به دبیرخانه شورایعالی حفاظت محیط زیست و استانداران ارائه می دهد.
به گزارش ایرنا،این تفاهم نامه در 10 نسخه و به انضمام برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی که جزء لاینفک این تفاهم نامه است، تهیه و تنظیم شده است، این تفاهم نامه از تاریخ امضا به مدت پنج سال اعتبار داشته و پس از آن نیز تا زمان اعلام کتبی هر یک از طرفین، همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا