مطالعه مکانیزم انتقال ویروس ها توسط حشرات

در پی همه گیر شدن ویروس زیکا در کشورهای حوزه آمریکای جنوبی ، تیمی از پژوهشگران آرژانتینی در مرکز پژوهش های طاعون و حشره کش ها در بوینس آیرس ، به مطالعه چگونگی و روند انتقال ویروس ها با کمک حشرات پرداختند .

به گفته دانشمندان تیم تحقیقاتی فوق الذکر ، پشه Aedes aegypti دارای ویژگی های منحصر به فردی است که می توان آن را ماشین تمام عیار انتقال ویروس نامید.

 در این مطالعات، پشه Aedes aegypti که عامل اصلی انتقال بیماری هایی از جمله تب دنگو ؛ تب زیکا و بیماری چیکونگونا Chikunguña است ، به طور ویژه ای مورد مطالعه قرار گرفت. هر سه بیماری فوق دارای قابلیت همه گیر شدن سریع را داشته و عامل اصلی ابتلا به آن ها ، ویروس ها هستند. پشه Aedes aegypti عمدتا در مناطق استوائی ، مرطوب و نیمه گرمسیر زندگی کرده و از طریق گزیدن افراد آلوده می تواند این بیماری ها را به سایرین منتقل کند.

به گفته دانشمندان تیم تحقیقاتی فوق الذکر ، پشه Aedes aegypti دارای ویژگی های منحصر به فردی است که می توان آن را ماشین تمام عیار انتقال ویروس نامید. مطالعات دانشمندان نشان می دهد که تنها نوع ماده پشه مورد نظر قابلیت انتقال ویروس را داشته و این جانور قادر به تولید و پرورش 100 تا 300 تخم پشه در هر نوبت تولید مثل است . با توجه به نیاز بسیار زیاد این حشره برای تغذیه از خون در هنگام پرورش تخم ها در بدنش ، پشه های Aedes aegypti ماده در این زمان اقدام به نیش زدن انسان ها به طور مکرر کرده و در این شرایط اگر بدن فردی که توسط پشه گزیده می شود به یکی از انواع ویروس ها و به ویژه سه ویروس عامل ایجاد کننده بیماری های فوق الذکر آلوده باشد، این ویروس ها در بدن پشه باقی مانده و به این ترتیب افراد بعدی که توسط این جانور گزیده می شوند؛ دچار این بیماری خواهند شد. خطرناک ترین زمانی که احتمال گزش توسط این پشه وجود دارد، زمان طلع خورشید و غروب است.

منبع:  efe

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا