چهار میلیارد نفری که آنلاین نیستند…

به تازگی رسانه‌ها و مجامع مختلف صحبت از چهارمین انقلاب صنعتی و در نتیجه ظهور دنیای اطلاعات به میان آورده‌اند و آنچه قطعی است این است که ورود به عصر داده‌های بزرگ و اینترنت اشیا، پتانسیل ایجاد بهره‌وری بالا و تحولات اقتصادی را دارد.

استفاده روزافزون از فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی، ارتباط بین مردم، هوش مصنوعی ربات‌ها و ویژگی‌های دیگر دستاوردهای فناورانه  در حال ظهور را افزایش داده است. فناوری‌های ارتباطات و اطلاعاتی مدتی است که انسان را همراهی می‌کنند، با این حال، بشر فعلا از دنیایی که در آن هر کسی، در هر جایی و صرف نظر از موقعیت جغرافیایی از مزیت‌های این فناوری‌ها برای پیشرفت بهره ببرد، دور است.

حدود چهار میلیارد نفر در جهان نفر هنوز به اینترنت دسترسی ندارند و تعداد زیادی هنوز به پهنای باند اینترنت دسترسی ندارند زیرا اتصال‌پذیری به این باند  برای بخش عظیمی از جمعیت دنیا به ویژه تعداد بالایی از افراد حاضر در کشورهای در حال توسعه امکان‌پذیر نیست.

در این میان، افرادی هم که به صورت آنلاین فعال هستند، از تمامی پتانسیل اینترنت استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل است که رهبران کشورهای مختلف در سراسر دنیا بر اهمیت پرکردن گسست‌های دیجیتالی برای اجرایی‌کردن اهداف توسعه پایدار تاکید می‌کنند. از جمله این اهداف می‌توان به ارتقادادن توسعه زیرساخت فناوری ارتباطات و اطلاعات اشاره کرد.

حدود چهار میلیارد نفر در جهان نفر هنوز به اینترنت دسترسی ندارند و تعداد زیادی هنوز به پهنای باند اینترنت دسترسی ندارند زیرا اتصال‌پذیری به این باند  برای بخش عظیمی از جمعیت دنیا به ویژه تعداد بالایی از افراد حاضر در کشورهای در حال توسعه امکان‌پذیر نیست.

یکی از عناصر لازم برای استفاده کامل از پتانسیل اینترنت، به روزرسانی و ارتقا توانایی افراد برای درک ارتباطات از طریق فناوری‌های سیاری است که افراد در کشورهای در حال توسعه معمولا از طریق آن به اینترنت دسترسی دارند. مزیت‌های روزافزون اتصال‌پذیری اینترنت تا زمانی که کاربران بالقوه برای استفاده از این فرصت دانش کافی را نداشته باشند، همچنان تا حد زیادی محدود خواهد ماند.

مولفه دیگر دخیل  برای استفاده کامل از پتانسیل اینترنت، گسترده‌کردن کارهای قابل انجام از طریق این فناوری است. در این بین، دسترسی ارتقایافته به پلت‌فرم‌های دیجیتال برای داده جهت انتقال، توزیع و فروش کالاها می‌تواند کیفیت، سرعت، اعتمادپدیری و هزینه ارائه کالاها و خدمات از محل تولید به بازارها را ارتقا بخشد.

افزون بر این، آن چه اقتصاد اشتراکی خواند می‌شود، موجب ظهور بسیاری از خدمات و کارکردهای جدید شده و حوزه مشارکت فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی در توسعه پایدار را افزایش داده است.

اقتصاد اشتراکی بر شیوه‌های مصرف تاثیر می‌گذارد و این کار را از طریق تعاملات فرد به فرد (از جمله استفاده مشترک از مولفه‌هایی مانند خودروها، پارکینگ‌ها و آپارتمان‌ها) انجام می‌دهد. در اقتصاد اشتراکی، افراد آنچه را لازم دارند مستقیما از یکدیگر و نه از طریق واسطه‌ها دریافت می‌کنند. این موضوع مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد که از آن میان می‌توان به کاهش هزینه‌های مصرف، ایجاد شیوه‌های جدید توزیع دانش و مشارکت اقتصادی بیشتر زنان و همچنین افراد ساکن در کشورهای محروم اشاره کرد.

اقتصاد مشترک از بسیاری جهات در حال شکوفایی است و گرچه اکثر شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد اشتراکی جدید هستند (مانند Uber و eBay)، آن‌ها به شرکت‌های چندمیلیاردی تبدیل شده‌اند، به میلیون‌ها مشتری خدمات‌رسانی می‌کنند و انتخاب‌های مصرف‌کنندگان را نیز بسط داده‌اند.

با این حال، اثرات قطعی اقتصاد اشتراکی هنوز مشخص نیست زیرا به طور مثال، این نوع اقتصاد کاربران را در معرض جنایت‌های سایبری قرار می‌دهد و همچنین می‌تواند موجب کاهش درآمدهای شرکت‌های سنتی، ارائه مشاغل کمتر با امنیت شغلی پایین‌تر و ارائه مزیت‌های کمتری در مقایسه با اشتغال سنتی شود.

اقتصاد اشتراکی همچنین تمامی شرکت‌های دخیل را از مقررات ایمنی یا مالیات‌ها معاف می‌کند زیرا خدمات این شرکت‌ها به صورت آنلاین ارائه می‌شوند.

این امر حمایت از مصرف‌کننده و همچنین حمایت اجتماعی از اشتغال‌های پاره‌وقتی که این شرکت‌ها ایجاد می‌کنند، را با نگرانی روبرو می‌کند. تعاملات فرد به فرد همچنین درآمدهای مالیاتی و در نتیجه خدمات دولتی درباره کالاها و خدمات اساسی مانند آب و بهداشت برای افراد فقیر را با خطر مواجه می‌کند. بنابراین فقط نوعی قانون‌گذاری قابل اعمال در سطح جهانی می‌تواند این نگرانی‌ها را برطرف کند.

در ک عمیق‌تر از تغییراتی که در اقتصادها، جوامع و فرهنگ‌های دنیا در حال رخ دادن است، برای مهارکردن تحولات این اقتصادها و جوامع در هم تنیده با فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی لازم است. در این میان، همکاری بین‌المللی سازنده‌ای برای برخورد با موضوعات و دغدغه‌های در حال ظهور مانند جنایت‌های سایبری لازم است. 

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا