تولید برق از امواج دریا

به گفته محمد رضا نگهداری، مجری طرح پژوهشی و فناوری دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، امروزه بیش از 80 درصد انرژی‌های تولیدی جهان از سوخت های فسیلی به دست می آید بنابراین امروزه استفاده از روش های نوین برای بهره برداری از منابع انرژی نو مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

وی گفت: یکی از منابع مهم انرژی، دریاها و آب ها هستند. وجود آب های وسیع در یک کشور می تواند منبعی موثر در تولید انرژی باشد. امواج دریا از مهمترین منابع تولید انرژی است. ما می توانیم با استفاده از تکنولوژی و وسایل مدرن و نو این امواج را برای مصارف مختلف به انرژی الکتریکی تبدیل کنیم.

امواج دریا از مهمترین منابع تولید انرژی است و می توانیم با استفاده از تکنولوژی و وسایل مدرن و نو، این امواج را برای مصارف مختلف به انرژی الکتریکی تبدیل کنیم.

وی افزود: محققان ما نیز با بهره گیری از این موضوع، به مطالعه و بررسی روش های مختلف و طراحی و ساخت وسیله ای پرداختند تا بتوانیم از انرژی حاصل از امواج دریا و تبدیل آن به انرژی الکتریکی برای مصارف مختلف صنعتی( به خصوص در حوزه فعالیت های مربوط به صنایع دریایی) استفاده کنیم.

وی درباره این دستگاه گفت: قسمت محفظه یا اتاقک دستگاه ثابت و بدون حرکت است. جنس این قسمت از دستگاه را می توان از بتن تهیه کرد. دیواره یا پاندول در دهانه ورودی محفظه واقع خواهد شد و به جز قسمت ورودی سایر قسمت های آن نیز بسته خواهد بود.

وی اظهار کرد: پانول نیز از قسمت های اساسی این دستگاه است زیرا بر اثر تحریک موج ورودی به دستگاه و حرکت این قسمت است که دستگاه تولید انرژی می کند. حرکت دیواره همان طور که بعدا نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت از نوع دورانی و متناوب خواهد بود.

وی تصریح کرد: ابعاد صفحه دیواره نیز در میزان حرکت تولیدی نقش به سزایی دارد. پارامترهای ابعادی دیواره شامل طول وعرض و ضخامت توسط مولفه های مشخص شده، در بیان معادلات حاکم بر دستگاه نقش تعیین کننده ای خواهند داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا