مکمل های غذایی حاوی کروم خطر سرطان را افزایش می دهد

محققان شورای تحقیقات استرالیا در مطالعه ای متوجه شدند که این مکمل پرطرفدار در میان افرادی که رژیم می گیرند یا تمرینات بدنسازی انجام می دهند، بعد از ورود به بدن به یک مولفه سرطانزا تبدیل می شود.
'پیتر لی' از دانشکده شیمی دانشگاه سیدنی گفت: همه شواهد نشان می دهند که مصرف مکمل های کروم فواید بسیار کمی دارند و در دوزهای بالاتر بالقوه خطرناک هستند.
این تحقیق که به ریاست 'لیندسی وو' از دانشکده شیمی دانشگاه سیدنی انجام و در مجله شیمی Angewandte Chemie منتشر شد، خطرات مصرف بدون نسخه این مکمل را در دوزهای بالا و یا در دوره های زمانی طولانی نشان می دهد.
با این حال این محقق خاطر نشان کرد: نمی توان با اطمینان گفت که کروم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد اما این حقیقت که می توانیم در سلول های زنده شکل سرطانزا ایجاد کنیم ، کاملا نگران کننده است.
کروم یک ماده معدنی کمیاب است که در دو شکل پیدا می شود. کروم سه ظرفیتی (III) نوعی است که در مکمل ها یافت می شود و کروم شش ظرفیتی (VI) که مشخص شده است یک ماده سرطانزا است.
محققان هنگام تهیه نقشه شیمیایی سلول های حیوانی متوجه شدند که کروم سه ظرفیتی در سلول های چربی حیوانات به کروم شش ظرفیتی تبدیل می شود.
به گفته محققان، مشخص شده است که اکسیداسیون کروم در داخل سلول صورت می گیرد به طوری که الکترون از دست می دهد و به یک شکل سرطانزا تبدیل می شود.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، با این حال محققان خاطر نشان کردند که سرطان ناشی از کروم با یک دوره تاخیر 20 ساله بروز می کند و در عین حال، نحوه مصرف کروم نیز در این میان نقش دارد. برخی مکمل ها بدون تجویز پزشک و به مراتب بیش از میزان توصیه شده روزانه یعنی 25 تا 35 گرم، مصرف می شوند.