به جای تکرار فرافکنی‌ها عزم خود را برای کاهش آلودگی هوا جدی کنیم

 سید حسن هاشمی روز سه شنبه در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا در سالن همایش های صدا و سیما افزود: آلودگی هوا مساله ای است که امروز در اکثر شهرهای صنعتی دنیا وجود دارد و مردم این شهرها از هوای سالم کم بهره هستند این مساله در کشور ما هم وجود دارد و مشکلاتی ایجاد کرده که گاهی به نظر لاینحل آمده است اما اگر کار را به دست غیرسیاسیون و دانشگاهیان می دادیم رسیدن به هدف و کاهش آلودگی هوا دور از دسترس نبوده و نیست.

وزیر بهداشت اضافه کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از هزار و 600 شهر در 90 کشور دنیا فقط 12 درصد مردم از هوای مطلوب برخوردار هستند و بسیاری از مردم جهان در معرض بیماری ها و آسیب های ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.
هاشمی اضافه کرد: آمارهای مختلفی درباره بار بیماری های ناشی از آلودگی هوا وجود دارد که بسیار هم با هم متفاوت و گاهی متناقض هستند.
بنابراین من از اعلام این آمارها در این همایش خودداری می کنم و امیدوارم سال آینده در پنجمین همایش آلودگی هوا بتوانیم بار بیماری ها و آسیب های جسمی روانی و اقتصادی آن را به صورت دقیق به مردم اعلام کنیم.
وزیر بهدشات اضافه کرد: آنچه مسلم است این است که هر سال میلیاردها دلار به علت آلودگی هوا ضرر می کنیم بخش عمده این بار مالی را مردم پرداخت می کنند کسب و کار و روح و روان مردم آسیب می بیند بخشی از دولت با ارایه خدمات در بیمارستان ها و کاهش طول عمر ایرانیان متضرر می شود ولی در هر صورت آسیب های ناشی از آلودگی های هوا هر سال در حال افزایش است .
وی اضافه کرد: اکثر این آلودگی ها خودساخته است اگرچه تهران از نظر اقلیمی در شرایط استثنایی قرار دارد که آلودگی در آن تشدید می شود اما اگر به صورت علمی با این پدیده برخورد کنیم و تقصیر را به گردن یکدیگر نیندازیم می توانیم وضعیت آلودگی هوای تهران را بهتر کنیم.
هاشمی اضافه کرد: همه ما جزو یک حاکیت هستیم و 50 سال دیگر در مورد عملکرد کل حاکمیت قضاوت خواهد شد بنابراین اینکه یک روز تقصیر را به گردن دولت بیندازیم یا شهرداری، وزارت بهداشت یا سازمان محیط زیست را محکوم کنینم راه به جایی نمی بریم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در مورد تهران روزگاری اعلام کردیم که هر کس خانه ندارد بیایید به تهران و به آن ها خانه می دهیم و اکنون با یک تهرانی مواجه شده ایم که وسط آن در اختیار شهرداری است و در حاشیه آن سی تا چهل شهر وجود دارد که هر روز میلیون ها نفر با وسایل نقلیه مختلف از این شهرها و شهرک ها به سمت تهران سرازیر می شوند و آلودگی ها را به تهران می آورند. همه این ها مانند ظروف مرتبط به هم متصل است و باید یک نگاه جامع داشته باشیم.
هاشمی اضافه کرد: قانونگریزی رویه ای شده است که همه ما به آن عادت کرده ایم و ملاحظه گری هم بخشی از رویه ما شده است. بعنوان مثال در مورد موتور سیکلت ها که یکی از منابع اصلی آلودگی هستند یا خودروهای فرسوده با این توجیه که این ها مربوط به قشر ضعیف هستند و رزق و روزیشان را از این طرق تامین می کنند، گفتیم که کاری نمی شود کرد. در مورد خودروهای تولیدی که در کشور در کمپانی های مختلف مونتاژ می شود نیز گفتیم اگر فشار بیاوریم عده ای از نان خوردن میافتند و مشکلات سیاسی ایجاد می کنند. بنابراین کارکردن در این زمینه بسیار سخت است و تنها کاری که باقی می ماند متهم کردن یکدیگر است که فقط همین یک کار را انجام داده ایم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر به جای متهم کردن یکدیگر و اینکه تقصیر را به گردن یکدیگر بیاندازیم فقط 10 درصد قوانین را اجرا می کردیم شرایط متحول می شد و ممکن است این حرف را در سال های آینده نیز تکرار کنیم که با عزم ملی می توانیم آلودگی هوا را رفع کنیم اما عظم ملی زمانی ایجاد می شود که همه ما با مسئولیت پذیری برای رضایت مردم و خدا به سلامت مردم توجه کنیم.
هاشمی اضافه کرد: تجربه نشان داده است که اگر بخواهیم می توانیم، مگر کاربراتورها را به انژکتور تبدیل نکردیم. مگر کیفیت بنزین را تغییر ندادیم. مگر گازوییل را در بسیاری از خودروها به بنزین تبدیل نکردیم. با همین کارها توانستیم میزان سرب را به حداقل برسانیم و از میزان بنزن و مونوکسید کربن به شدت کم کنیم. این نوع تصمیمات و اجرای آن ها سخت است اما شدنی است.
هاشمی گفت: نمی توانیم یک طرفه از مردم بخواهیم که مشکلات را تحمل کنند، مثلا بعضی از مردم کاتالیست ها را از روی خودرویشان برمی دارند تا قدرت موتور آن ها آسیب نبیند علتش این است که به ما مسئولان نگاه می کنند و می گویند حالا که مسئولان برای کاهش آلودگی هوا کاری نمی کنند با یک مقدار آلودگی خودروی من اتفاقی نمی افتد.
هاشمی گفت: همین تفکرات باعث شده است که آسایش و آرامش مردم مختل شود و بار بیمار ها به خصوص بار بیماری های اعصاب و روان افزایش یابد و من در دولت می بینم که در روزهای با هوای آلوده مسئولان هم آرامش فکر ندارند و نمی توانند تصمیم بگیرند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: با این وجود طی دو سال گذشته وضعیت آلودگی هوا و ریزگردها بهتر شده، هفته گذشته استاندار کرمانشاه به من گزارش داد که تعداد روزهایی که ریز گرد داشتیم از هفتاد روز در سال 92 به کمتر از 20 روز کاهش یافته است و این نشان می دهد که اگر ما تلاش کنیم شرایط اقلیمی و آب و هوایی هم به ما کمک می کند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: مسئله مهم این است که تابع احساس نباشیم و به جای نگاه سیاسی، نگاه علمی داشته باشیم و به تجربه شهرهای موفق مانند استامبول، توکیو و لندن که توانستند ظرف چند سال مساله آلودگی هوا را حل کنند نگاه کنیم.
هاشمی گفت: وضعیت فعلی به نحوی است که روزانه صدها نفر دچار عوارض شدید آلودگی هوا می شوند بنابراین باید برای این جمعیت به صورت عاجل به فکر راه چاره باشیم و اگر کاری نمی کنیم حداقل هوای تهران و محیط زیست را بیش از این تخریب نکنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا