طراحی نانوکامپوزیت های ضدباکتری برای افزایش زمان ماندگاری موادغذایی

 سعیده ابراهیمی اصل، از مجریان این طرح پژوهشی گفت: با توجه به هزینه بالای تولید و تهیه منابع سالم و کافی غذایی، افزایش زمان ماندگاری موادغذایی امری بسیار ضروری و مهم است. 
وی افزود: در این زمینه راه های مختلفی برای جلوگیری از فساد موادغذایی وجود دارد که از جمله آنها می توان به استفاده از مواد نگهدارنده و همچنین بسته بندی موادغذایی اشاره کرد.
ابراهیمی اصل بیان کرد: هنگام استفاده از مواد نگهدارنده، مجبور به اضافه کردن مواد شیمیایی به موادغذایی هستیم تا مانع از رشد میکروارگانیسم ها شویم، اما این مواد باعث پایین آمدن ارزش غذایی و در درازمدت موجب فساد آنها می شوند، بنابراین بهترین روش برای جلوگیری از فساد موادغذایی استفاده از بسته بندی های اصولی و بهداشتی است.
به گفته این محقق، در این طرح، نانوکامپوزیتی طراحی شده است که می تواند در صنعت بسته بندی موادغذایی استفاده شود؛ نانوکامپوزیت سنتزشده ترکیبی از نانوذرات مس و پلیمرهای مورد استفاده در صنایع بسته بندی است و طولانی کردن مدت زمان نگهداری و سالم ماندن موادغذایی در این نوع بسته بندی نسبت به بسته بندی های معمولی از مهمترین مزیت های استفاده از این نانوکامپوزیت به شمار می رود. 
ابراهیمی اصل گفت: همچنین ساده بودن روش تولید از دیگر برتری های این نانوکامپوزیت است، در واقع برخلاف سایر روش های تولید که از روش هایی مانند لایه نشانی به وسیله دستگاه های پیشرفته روی سطح نایلون استفاده می کنند، با روش پیشنهادی در این طرح به راحتی و با دستگاه های موجود تولید پلاستیک می توان اقدام به تولید این نایلون های ضدباکتری در هر کارگاه بسته بندی کرد و نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت و متحمل شدن هزینه های گزاف نیست.
وی یادآور شد: مس یکی از عناصر لازم برای متابولیسم سلولی و ایجاد ارتباط میان نرون های عصبی است و با توجه به اینکه وجود آن در رژیم غذایی با استانداردهای مجاز جهانی (حدود 2تا 10 میلی گرم)، مفید است، می تواند به عنوان یک ماده ضدمیکروبی با خواص بهتر و اثرات سمی کمتر جایگزین نانومواد دیگر از جمله نقره شود.
ابراهیمی اصل گفت: طبق بررسی های انجام شده، این نانوکامپوزیت خواص ضدمیکروبی خوبی در مقابل دسته ای از باکتری های بیماری زای گرم مثبت یا گرم منفی از خود نشان می دهد، بنابراین با کاربرد این نانوکامپوزیت ارزش غذایی موادغذایی و داروها بدون نیاز به نگهدارنده های شیمیایی مضر حفظ خواهد شد.
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این محقق یادآور شد: استفاده از این نانوذرات در بسته بندی شیر به همراه خصلت آنتی باکتریال و ضدقارچی این نانوذرات، موجب افزایش عمر ماندگاری این فراورده تا 32 روز بدون افزودن هیچ گونه ماده نگهدارنده شده است.
نتایج این طرح پژوهشی در نشریه Journal of Food Science and Technology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا