درمان دقیق‌تر سرطان پستان با شیوه جدید تصویربرداری

 اندازه‌گیری فاکتور رشد اپی درمال انسانی یا HER2 ابزار مناسبی برای تصمیم‌گیری درست درباره نحوه درمان سرطان پستان است.درمان‌هایی که HER2 را هدف قرارمی‌دهند هزینه‌بر هستند، اما منجر به حفظ جان بسیاری از زنان می‌شوند؛ با این حال، در صورتی که بیماری منجر به بیان HER2 نشود، این روش درمانی هیچ تاثیری ندارد. تشخیص و تعیین میزان بیان HER2 در بیماران سرطانی، بر اساس نمونه‌های بافتی است که با جراحی یا بافت‌برداری از کبد، استخوان و دیگر اندام‌ها حاصل می‌شود.

هدف از این مطالعه جدید که توسط محققان موسسه علوم جراحی دانشگاه آپسالا انجام شده و در مجله Theranostics به چاپ رسیده است این بود که برای اندازه‌گیری میزان بیان HER2روش ساده‌تر و غیرتهاجمی‌تری بر اساس تصویربرداری از کل بدن به روش PET/CT ارائه شده و نتایج آنالیز این تصاویر را با اندازه‌گیری به روش‌های تهاجمی در همان بیماران مورد مقایسه قرار دهد.

در این مطالعه 16 زن که تحت درمان سرطان پستان قرار داشتند شرکت کردند. 12 نفر از این زنان در تشخیص اولیه تومور HER2 مثبت بودند و چهار نفر HER2 منفی. تمام بیماران با استفاده از روش ترکیبی PET/CT و مولکول ردیاب جدید به نام ABY-025 Affibody که با ایزوتوپ‌های رادیواکتیو گالیوم 68 نشاندار شده بودند اسکن شدند. نتایج نشان داد میزان بیانHER2 در جریان بیماری با این روش به درستی قابل اندازه‌گیری است.

به گزارش ایسنا، این روش جدید می‎‌تواند جانشین روش‌های تشخیصی تهاجمی مثل نمونه‌برداری از بافت شود. این مطالعه منجر به این شد که روش درمانی مناسب با داروهایی که HER2 را هدف قرار می‌دهند برای بیماران در پیش گرفته شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا