همکاری علمی دانشگاه تبریز و دانشگاه قازان تاتارستان گسترش می‌یابد

 حمیدرضا قاسم زاده، قائم مقام رییس دانشگاه تبریز در این نشست ضمن اشاره به تاریخچه تاسیس مراکز آموزش عالی در تبریز گفت: 700 سال پیش، دانشگاه ربع رشیدی به عنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین دانشگاه‌های جهان در تبریز تاسیس شده است.

قاسم‌زاده افزود: دانشگاه تبریز در حال حاضر، به عنوان بزرگترین دانشگاه شمال‌غرب کشور با بیش از20 هزار دانشجو و 750 نفر استاد و هیات علمی و آزمایشگاه‌های مجهز، یکی از قطب‌های مهم علمی کشور بوده و در زمینه همکاری‌های بین‌المللی نیز با انعقاد بیش از 85 تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های خارجی، کارنامه درخشانی دارد.

وی افزود: دانشگاه تبریز آماده همکاری با دانشگاه قازان در زمینه‌های مختلف علمی است و آمادگی خود را برای پذیرش بورسیه چهار دانشجوی تاتارستانی برای مقطع کارشناسی ارشد اعلام می‌کند.

محمد مقدم واحد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این مراسم، سیاست کلی دانشگاه تبریز را بر توسعه همکاری‌های بین المللی عنوان کرد و گفت: هدف ما تبدیل دانشگاه تبریز به یک دانشگاه بین‌المللی است. ضمن آن‌که با تاسیس رشته ادبیات فارسی در دانشگاه فدرال قازان تاتارستان، همکاری‌های بیشتر ممکن می‌شود.

مقدم واحد در ادامه افزود: تبادل استاد و دانشجو، برگزاری کنفرانس‌های مشترک و انجام دوره‌ها و تحقیقات آموزشی مشترک از جمله زمینه‌های همکاری است که می‌توان بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرد.

آزاد آخونوف، رییس انستیتو بین‌المللی زبان‌شناسی دانشگاه قازان نیز در این نشست، دانشگاه قازان تاتارستان را یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور خواند و گفت: این دانشگاه در سال ۱۸۰۴ تاسیس شده و با تاریخ 210 ساله خود، محل آموزش رشته‌های مختلفی همچون طب، شیمی، تاریخ زبان شرقی و ریاضی است و با حدود 50 هزار دانشجو یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌هاست و برنامه‌ریزی کرده است که تا سال 2020 جزو 100 دانشگاه برتر دنیا شود.

وی در ادامه افزود: در زمینه زبان فارسی و زبان‌های شرقی، بزرگ‌ترین مرکز مطالعات شرق در روسیه در قرن نوزدهم در دانشگاه قازان تأسیس شده و فعالیت خود را توسعه داده و دستاوردهای علمی خود را در زمینه مطالعات تاریخ، فلسفه، مذهب، میراث فرهنگی، هنر، زبان، ادبیات، اقتصاد و مطالعات منطقه‌ای آسیا گسترش می‌دهد.

آخونوف متذکر شد: نسخه‌های خطی فارسی در کتابخانه‌های قازان وجود دارد که اساتید ادبیات زبان فارسی دانشگاه تبریز می‌توانند از این گنجینه علمی برای پژوهش و بررسی سود ببرند. ضمن آنکه در کشور ما، آثار شاعران و بزرگان ادب فارسی مانند رودکی، فردوسی، نظامی، عمر خیام، سعدی، حافظ، جامی، عطار و بسیاری دیگر ترجمه و شناخته شده است.

در ادامه این نشست، همچنین محمد مهدی پور رییس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، میر جلیل اکرمی مدیرگروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، سید مجید صدر مجلس معاون پژوهشی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، حسین صبوری مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی، احمد فرشبافیان رییس مرکز آذربایجان شناسی و ناصر صدقی مدیر گروه تاریخ، در خصوص محورهای همکاری و فرصت‌های موجود در دو طرف به تبادل نظر پرداختند و از دانشگاه فدرال قازان تاتارستان نیز ایلیاس ابروروف، علوی عبدل رکیب عبدالمجید، لیلا آلمازووا، مستوره احمدووا، نایلیا مینگازووا، آیدا فتاحووا و یوگنی حمیدوف، اساتید زبان‌شناسی شرقی در زمینه‌های مشترک همکاری طرفین و ظرفیت‌های موجود به ایراد سخن پرداختند.

به گزارش ایسنا ،بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست هیات روسی از موزه تاریخ و فرهنگ دانشگاه تبریز نیز بازدید کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا