هشدار رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نسبت به فرار شرکتهای دانش بنیان

دکتر 'محمد جعفر صدیق' در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: براساس تخمین های موجود، تا انتهای برنامه ششم توسعه کشور تقریبا پنج میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت.وی افزود: این افراد پس از فارغ التحصیلی سه راه در پیش رو دارند یکی اینکه در یکی از بخش های داخل کشور استخدام شوند که این به معنای تقاضای بسیار زیاد برای شغل است، راه دیگر اینکه به آنها کمک کنیم تا کسب و کار راه بیاندازند و مشغول به کار شوند و اگر هیچکدام از این دو راه محقق نشود برخی از آنها که معمولا از بهترین ها هم هستند تصمیم می گیرند راهی خارج کشور شوند که در اینجا مهاجرت مغزها رخ می دهد.

صدیق خاطرنشان کرد: الان با کمک بانک ها، صندوق های حمایتی و دانشگاه ها، دانشجویان و محققانی که صاحب ایده و نوآوری هستند می توانند شرکت دانش بنیان ایجاد کنند و این کمکها تداوم می یابد تا شرکت، مراحل پیش رشد و رشد را با موفقیت بگذارند و به تولید محصول برسد که در این مسیر، سرمایه گذاری های کلانی صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: اگر در این مرحله از شرکت های دانش بنیان حمایت صورت نگیرد و محصولات آنها تجاری سازی نشده و وارد بازار نشود شکست بزرگی برای آنها در پیش خواهد بود و انتظار می رود صاحبان این شرکتها راه خارج از کشور را در پیش بگیرند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هشدار داد: متاسفانه این وضعیت خطرناک برای آینده برخی از شرکتهای دانش بنیان متصور است و باید از الان جلوی وقوع آن را بگیریم زیرا درصورت خروج این شرکتها هم سرمایه انسانی نخبه و کارآمد و هم سرمایه های مادی ما از دست خواهد رفت.
وی برای نمونه به یکی از طرح های دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: این طرح متقاضیان زیادی از خارج کشور دارد و به صاحب طرح پیشنهاد شده که برای تولید تجاری به کشورهای خارجی برود و قول حمایت های زیادی نیز به وی داده شده است و درصورتیکه ما نتوانیم برای تداوم کار از این طرح حمایت و پشتیبانی کنیم زمینه خروج آن از کشور فراهم است. درحال حاضر حدود هزار و 300 شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا