شتاب توسعه کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها کم است

 ضیاء هاشمی گفت: حوزه فعالیت فرهنگی با رویکرد علمی موفق تر خواهد بود و در رویکرد علمی، ما برای شناخت ابعاد دقیق تر موضوعات نیاز به پژوهش داریم تا بتوانیم داده های لازم و تحلیل های مناسب را داشته باشیم و براساس آن تصمیمات مناسب را اتخاذ کنیم، بنابراین کار پژوهشی بخشی از فعالیت های فرهنگی بشمار می رود.

وی افزود: کار پژوهش و فرهنگ دو موضوع به هم پیوسته است و در واقع حوزه فرهنگ، هدف کار علمی و پژوهشی و مقدمه اظهارات علمی و پژوهشی است به این معنا که ما وقتی نگرش ها و انگیزه های لازم را فراهم کنیم فعالیت علمی بهتر انجام می شود و اگر کار فرهنگی نیز انجام دهیم نیاز به فعالیت علمی داریم تا روش هایمان را بهتر اتخاذ کنیم.

وی به زمینه ایجاد و شکل گیری جریان پژوهش در کشور اشاره کرد و گفت: برای این امر نیاز به فعالیت های فرهنگی و جهت گیری های فرهنگی است تا نگرش ها و انگیزش های لازم برای توسعه فعالیت ها شکل گیرد.

معاون فرهنگی وزارت علوم بیان کرد: ما در وزارت علوم، اداره کل مطالعات و سیاست گذاری فرهنگی را داریم که این معاونت برنامه ریزی های میدانی و نظری و فرا تحلیل ها را انجام می دهیم که بتوانیم مسیر کار را علمی تر کنیم.

هاشمی اضافه کرد: به عنوان مثال در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به صورت مرتب نشست ها و بررسی هایی را داریم برای اینکه بدانیم دیدگاه های دقیق درخصوص وحدت حوزه و دانشگاه و موانع تحقق آن چیست و راه های رسیدن به آن را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه شتاب توسعه کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها کم است، گفت: تلاش داریم دوره های آموزشی برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی برگزار کنیم و ابلاغیه ها و دستور العمل هایی را تدوین کردیم که فرایند برگزاری کرسی ها را تسریع کند.

معاون فرهنگی وزارت علوم اظهار داشت: نیاز است بررسی کنیم چه موانع میدانی، علمی و ذهنی باعث می شود، کرسی های آزاداندیشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی است سرعت لازم را نداشته است.

هاشمی گفت: براساس نتایج این پژوهش موضوع کرسی های آزاد اندیشی ارزیابی می شوند و براین اساس سعی در اصلاح روش ها و مسیرها می کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا