زیان اقتصادی ناشی از تاخیر در آبستنی گاوهای شیری

گاوهای شیرده به عنوان یکی از مهم ترین گونه های دامی در ایران محسوب می شوند و به صورت بدیهی رسیدگی و تحقیق درباره آنها می تواند به صنایع دامداری ایران کمک شایانی کند. به همین منظور پژوهشی بومی توسط دانشمندان ایرانی انجام شده است که هدف از این مطالعه، بررسی آثار اقتصادی تاخیر آبستنی گاوهای شیری در گاوداری های بزرگ صنعتی ایران بوده است.

با افزایش روزهای باز از 110 به 170 روز هزینه اسپرم مصرفی و هورمون لازم برای آبستن كردن دام 2 برابر شد.

به منظور انجام این تحقیق، روزهای باز بهینه و حداكثر تولید توسط گاوها به ترتیب 110 روز و 45 كیلوگرم در نظر گرفته شد. پس از آن نیز قیمت شیر، هزینه اقلام خوراكی، اسپرم و هورمون ها بر اساس متوسط قیمت پاییز 1393 شناسایی شد. جالب اینجا بود که با افزایش روزهای باز از 110 به 170 روز هزینه اسپرم مصرفی و هورمون لازم برای آبستن كردن دام 2 برابر شد. شایان ذکر است که روزهای باز به معنای روزهایی که گاو قابلیت شیردهی در آن را دارا است هستند.

نتایج این پژوهش نشان داد برای گاوی با حداكثر تولید 45 كیلوگرم، هرروز تاخیر در آبستنی در اولین، دومین، سومین و چهارمین ماه پس از روز 110، به ترتیب 254 هزار، 511 هزار، 726 هزار و یک میلیون و 13 هزار ریال زیان اقتصادی ایجاد خواهد كرد. بین 55 تا 58 درصد این زیان ناشی از هزینه های خوراك است به نحوی که هر 1 درصد تغییر در قیمت خوراك، این زیان را به طور مستقیم به میزان 56 صدم درصد تغییر خواهد داد.

منبع: علی رضایی رودباری، حمید كهرام، عیسی دیرنده، 1394. بررسی زیان اقتصادی ناشی از تاخیر در آبستنی گاوهای شیری، مجله علوم دامی ایران، سال چهل و ششم، شماره 2.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا